Povinné testování zaměstnanců je nyní noční můrou mnoha firem. Jak rychle se dá vyřešit evidence očkování a dokazování testů pomocí informačních podnikových systémů? Na to zná odpověď Jiří Brych z Asseco Solutions.
ERP systémy mají pověst obřích systémových řešení, která neumí reagovat na aktuální potřeby. V podstatě se jedná o komplexní a sofistikované programy, které mají pomáhat řídit všechny oblasti firmy. To zní na první pohled tak „mamutoidně“, že by se mohlo zdát, že takové neočekávané vládní nařízení o povinném testování zaměstnanců nebude v zavedených informačních systémech k vyřešení. A to jsme v Asseco Solutions vzali jako výzvu.
Jeden náš klient se skrze obchodního zástupce doptával na produktovém oddělení, zda budeme nějak agilně reagovat na nově vzniklou povinnost evidence a dokazování testování zaměstnanců. Jak tomu u podobných věcí bývá, řešení musí být nalezeno v podstatě okamžitě a bez zbytečného odkladu.
Bez zbytečných papírů a za čtyři dny…
Reálně tentokrát šlo maximálně o čtyři pracovní dny, protože v případě negativního stanoviska vývoje by firma musela urychleně reagovat a situaci řešit alternativně. Jak? Papírovým formulářem, excelovskou tabulkou, dalším stohem papírů a evidencí, prostě něčím, co do dnešních moderních a úspěšných společností nepatří.
Nejdříve se nám to zdálo neřešitelné – urychleně vyvinout, otestovat, nasadit a nakonfigurovat novou funkci bývá projektem na několik týdnů, nikoli hodin. Proto jsme se rozhodli využít silné stránky masivních ERP systémů – jejich bohaté historie, nespočtu již vyvinutých a prověřených řešení – a zkusili jsme si poradit s využitím stávajících funkcí.
Druhý den měl kolega, který je odborníkem na agendu personalistiky, nalezeno řešení – „znásilníme“ funkci lékařských prohlídek a namísto měsíční periodicity změníme systém na evidenci období po týdnu. Tím tedy splníme funkční podmínku, kdy je nutné zaměstnance přetestovat každých 7 dní.
Není potřeba vytvářet nový program – stačí využít funkcí toho stávajícího
Ještě lepší bylo zjištění, že programování není třeba. Stačí jen nastavení pomocí správce ERP systému, který se v té či oné firmě o funkci systému HELIOS Green nebo nově HELIOS Nephrite stará.
Tak se prostě jednou stalo, že konzervativní, zastaralý a zpátečnický systém, který se neumí přizpůsobit a rychle reagovat, vyřešil firmě neočekávanou agendu, kterou by jinak musela řešit postaru – papírově.
I pro nás je to poučení – v budoucnu se budeme více poohlížet po stávajících funkcích našeho systému. Přece jen řada z našich kolegů už podobné systémy staví a vyvíjí třeba 30 let. To už je pořádná porce zkušeností, aby si dovedli s problémem poradit. Zkušenosti ale, jak vidno, nemusí jít nutně proti inovacím a adaptabilitě – může jít o spojence.
Tak až si vláda zase něco vymyslí, zkuste se nás, nebo i jiných tvůrců informačních systémů, přeptat, zda nemáme v šuplíku „předchroupané“ funkční řešení – možná vás ten ERP systém mile překvapí.
Autor: Tomáš Vrána