Audi Grandsphere je zcela nový koncept, který ukazuje cestu pro sedany v blízké budoucnosti. Pro Audi to není nijak zvlášť nápadný nebo neobvyklý design (není příliš odlišný od konceptu A6 E-Tron), ale za zdánlivě jednoduchými detaily se skrývá spousta přemýšlení. A většina z toho se soustředí na myšlenku, že to není jen elektrický sedan, ale je to vůz s autonomním řízením úrovně 4.
Hlavní předností vozu je jeho elegantní vnější design, který působí jako luxusní fastback blízké budoucnosti. Interiér vypadá minimalisticky a exteriér vystihuje tradičně vyhlížející vůz Audi. Automobilka se dokonce rozhodla zachovat přední obrys mřížky, i když už to není potřeba.
Jedná se o docela dlouhé vozidlo, taky měří 5,35 metru, a výrobce tvrdí, že potřeboval vůz právě této velikosti, aby interiér působil prostorným a luxusním dojmem a poskytoval zážitek podobný prvotřídní letecké dopravě.
Automobil je určen jen pro 4 osoby (2+2), takže nikdo nemůže sedět na prostředním zadním sedadle, i když se zdá, že tam prostor je.
Ale zatímco podle exteriéru každý identifikuje, že se jedná o vůz Audi, interiér Grandsphere nevypadá jako ostatní současná sériová vozidla této značky. Má totiž design kokpitu, který integruje infotainment do dřevěné přístrojové desky, zatímco volant a základní ovládací prvky vozu se mohou schovat, když je vozidlo v autonomním režimu.
Je veřejně známé, že automobilky u svých elektrovozů plánují zmizení volantu. Toto je ale jeden z nejelegantnějších návrhů, jak by takový systém mohl fungovat v sériově vyráběném automobilu. Jak již bylo řečeno, interiér Grandsphere není zatím zdaleka připraven do výroby, ale zároveň není od ní moc daleko.
Tento vůz je postaven na nové platformě PPE Audi a má baterii s kapacitou přibližně 120 kWh, která mu zaručuje nárokovaný dojezd WLTP přesahující 750 km. Nabíjení vozu je možné až na hodnotu 270 kW (díky nabíjecí technice 800 V, která se již používá v produkčních modelech Audi a Porsche). Automobilka Audi k tomu říká, že baterii na 300 kilometrů nabijete za pouhých 10 minut.
Výkon je také docela dobrý. Audi se chlubí, že zrychlení na 100 km/h trvá jen něco málo přes čtyři sekundy, zatímco blíže neurčená maximální rychlost auta je omezena, z důvodu zvýšení celkového dojezdu. Výkon vozu vychází ze dvou elektromotorů, které společně produkují točivý moment 530 kW (710 k) a 960 newtonmetrů.
Audi Grandsphere bude veřejně debutovat na mnichovském autosalonu IAA Mobility 2021 již za pár dní, příští úterý 7. 9. 2021.
Autor: Miroslav Oupic