ČSOB uplatňuje umělou inteligenci ve velké míře. Radí klientům a ulehčuje práci bankéřům. Virtuální klientskou asistentku Kate využívá až milion lidí. „Češi jsou velmi progresivní a jsem za to rád,“ říká Jaroslav Bělka, který je odpovědný za data a umělou inteligenci v ČSOB.
Umělá inteligence našla v bankovnictví skutečné využití. „Banka stojí na silných technologických základech. Technologie používáme, investujeme do nich, a dokonce si troufám říct, že jsme jeden z největších technologických investorů na českém trhu,“ říká Bělka.
Banka v kapse
Mají se bankéři bát o pracovní místa? Nenahradí je jednou IT experti? „Soustředíme se na obě pozice, pořád máme bankéře, pracovníky na pobočkách, obchodníky i kolegy, kteří vymýšlejí produkty a úvěry. Nabíráme ale také mnoho technologických odborníků, kteří pracují s daty, umělou inteligencí a digitálními prostředky,“ vysvětluje Bělka s tím, že budoucnost vidí právě v inkluzi odvětví. „Lidé v klasickém bankovnictví by měli umět pracovat s technologiemi a naopak technologové by měli chápat banku,“ zamýšlí se Bělka.
Přímo na pobočky už nechodí tolik klientů, teď mohou řadu věcí vyřešit z pohodlí domova – např. digitální vklad financí. Pouhých 5 % lidí stále využívá vklad v hotovosti. „Celková čísla jsou obrovská. U hotovostních vkladů je zajímavé, že stejné množství hotovosti k nám doteče,“ říká Bělka.
Klientská data jsou bankovní tajemství
Data slouží primárně k obsluze klientů, bezpečnost je tedy na prvním místě. „Jde o to, abychom věděli, co a kde klienti potřebují. Také ale abychom se jich zbytečně neptali na něco, co už víme. Hodně věcí si dokážeme odvodit. Ochrana klientských dat nám někdy brání ve využití moderních technologií. Balancujeme tyto dvě záležitost. Bezpečnost je ale klíčová,“ vysvětluje postupy Jaroslav Bělka.
Kyberútokům jsou lidé vystavováni stále častěji. Jak se proti nim banka brání? „Kyberútoky se stupňují, a to jak na banku jako takovou, tak i na nemocnice a úřady. Rostou i v četnosti zacílení na naše klienty. My se s tím snažíme pracovat na základě dat. Ohodnocujeme každou transakci klienta, jestli je správná, nebo jestli může být podvodná. Rozhodujeme se, zda ji pustíme, nebo ne. Většinou jde o vteřiny,“ popisuje Bělka.
Virtuální asistentka Kate sklízí velkou chválu
Umělá inteligence pomáhá ČSOB už od roku 2015. „V bankovnictví se používá léta, a to jak k obsluze klientů, tak i pro interní procesy,“ dodává Bělka. Oblibě se těší i virtuální asistentka Kate, kterou používá až milion klientů. „Kate máme přes dva roky. Lidé si zvykli a máme na ni pozitivní ohlasy. Někdo ji používá dvakrát denně a někdo si ji vyzkouší jednou za čas,“ chválí imaginární asistentku Jaroslav Bělka. „S pomocí Kate si lidé otevřeli velkou řadu spořicích účtů nebo s ní řeší třeba záležitosti jako navyšování limitů na kreditní kartě,“ říká Bělka s tím, že ale Kate zpracovává především běžné požadavky v podobě zapomenutého PINu.
Není pro banku umělá inteligence konkurencí? „Především je třeba říct, že s ní pracujeme tak, aby data byla ochráněna. Využíváme ji samozřejmě i v našem prostředí, ale konkurence to jednoznačně není,“ vyjadřuje se na závěr Bělka.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.