Na to, že fungujeme teprve čtyři roky, se nám podařilo pomoci na svět mnoha fungujícím českým startupům. A i když jsme banka, podporujeme jakýkoliv startup, který nám přijde dostatečně inovativní, říká Zuzana Paulovics z akcelerátoru Start It ČSOB.
Již 4 roky podporujete začínající české startupy, máte mezi nimi potenciálního jednorožce?
My si myslíme, že tam máme několik potenciálních jednorožců. Opravdu musím říct, že jsme měli velké štěstí ve výběru. Jeden z potenciálních „jednorožců“ je Resistant AI, který nedávno získal velkou investici.
Je to váš nejúspěšnější počin?
Je to jeden z nejúspěšnějších startupů v této době, ale myslím si, že máme zaděláno na tři, čtyři další takové.
Můžete zmínit, které to jsou?
Myslím si, že úspěšný je i WeBoard, který dělá on-boarding pro zaměstnance ve virtuální realitě. Zmiňovaný Resistant AI se zabývá prevencí podvodů zejména v kybernetickém prostoru. Jsou tam další, například Twigsee, které se zabývá digitalizací mateřských školek.
Jak vzájemná spolupráce funguje reálně? Jaký podíl si ve startupu necháváte?
Jsme specifický akcelerátor v tom, že si žádný podíl ve startupech nebereme. Program je založený zejména na praktické byznys pomoci, vzdělávání, mentoringu a sdílení zkušeností z velké korporace. Podporujeme jakýkoli startup, který nám přijde dostatečně inovativní. ČSOB to dělá hlavně proto, aby podpořila inovace v Česku.
Nedíváte se na startupy z toho pohledu, že by se vám pak hodily do vašeho byznys plánování?
Určitě ano. Díváme se na příležitosti a na možnosti spolupráce. Není to ale tak, že bychom prvoplánově hledali právě takové startupy. Důvody jsou, že fintechu vzniká v Česku poměrně málo. Je to také tím, že většina ze startapistů potřebuje své řešení prodat ne jednou nebo pětkrát, ale desetkrát či dvacetkrát, aby zaplatili technologii a vydělali si.
Kolik startupů ročně podporujete a jakou částkou?
Ročně podporujeme kolem dvaceti startupů a program stojí řádově nízké jednotky milionů.
Jaký startup má u vás šanci uspět, co by měl splňovat?
Máme několik kritérií. Nejdůležitější je, aby se jednalo o něco inovativního a aby byl tým připraven se plně věnovat a pracovat na svém projektu. To je pro nás nejdůležitější.
Týká se to jen českého prostředí, nebo mají šanci i zahraniční startupy?
Hlásí se nám čím dál více zahraničních startupů. Přihlášky jsou zatím sice v angličtině, protože chceme vědět, že jsou připravené na expanzi do zahraničí. Ale zatím se žádný z cizinců neprobojoval mezi účastníky programu.
Neobjevují se startupy z Ukrajiny, které vzhledem k situaci mají tendenci odejít ze země a začít jinde?
V přihláškách to zatím nevidíme. Myslím si, že tu bylo dost ukrajinských zakladatelů českých startupů. Ty teď můžou trpět situací, pokud jejich zakladatelé odešli zpátky na Ukrajinu, anebo mají většinu zaměstnanců v ohrožené situaci. V tuhle chvíli to nevím, ale očekávám, že se to v budoucnu stane. Ukrajinci jsou dovední programátoři, tudíž předpokládám, že startupy budou vznikat víc a víc.
Další kolo přihlášek končí 14. dubna, jaké jsou základní technické podmínky pro přihlášení?
Chceme, aby to byl inovativní projekt s dobrým potenciálem na trhu. Ideálně, aby to nebyl člověk, který to dělá sám vedle práce na hlavní a úvazek. To znamená, že chceme, aby tam byli alespoň dva lidé, kteří se pro to angažují. Preferujeme B2B projekty, tedy zaměřené na firmy, ale to není podmínkou.
Vy ale necílíte jen na oblast finančnictví, je to tak?
Je to velmi široce rozkročený program. Je postavený na individuální pomoci. Pracujeme s tím, co daná firma potřebuje, vymýšlíme lepší byznys modely. V programu hlavně těžíme z toho, že máme heterogenní skupinu startupů. Stavíme to tak, aby se nikdy neobjevila přímá konkurence. Tím pádem je důvěra v týmu mnohem lepší. Těžíme z heterogenity startupů také tak, že si sdílí zkušenosti, které jsou napříč obory. O to je to zajímavější práce. Opravdu to funguje, jsme spokojení. Startupy si zkrátí svoji cestu o dva roky.
Nedávno začala vaše speciální Green Challenge, začínáte se soustředit na ekologické projetky?
Určitě jsme teď tomu chtěli dát prostor, protože podle nás vzniká obrovský potenciál na trhu. Jednak s přicházejícím Green Dealem, ale i kvůli tlaku zákazníků, kteří chtějí nakupovat udržitelnější služby a produkty. Tudíž jsme schválně vypsali takhle úzce zaměřenou akceleraci. Aktuálně máme šest vybraných startupu a dělá nám to obrovskou radost. Vidíme skvělé věci jako recyklace špinavých plastů, ukládání uhlíku do půdy. Opravdu věci, kterým věříme a myslíme, že je třeba je podpořit.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.