Tzv. social commerce má hodnotu okolo 492 miliard dolarů (skoro 11 bilionů korun), za tři roky může vzrůst na 1,2 bilionu dolarů (necelých 600 bilionů korun). A to díky generaci Z a mileniálům, kteří budou do roku 2025 stát až za 62 % z celosvětové útraty na těchto platformách, říká Martin Šrůma ze společnosti Accenture.
Pandemie ukázala, jak moc lidé využívají sociální platformy jako výchozí bod pro vše, co dělají online – zprávy, zábavu a komunikaci. Lidé tráví na sociálních sítích stále více času, proto roste význam toho, jak zásadní jsou tyto platformy v našem každodenním životě. Sociální sítě už nejsou pouze nástrojem pro sdílení informací s přáteli, stávají se důležitou obchodní platformou. Mění způsob, jakým lidé nakupují a prodávají, což poskytuje nové příležitosti pro uživatelskou zkušenost a nové zdroje příjmů jak pro samotné sociální sítě, tak i další firmy. Tzv. social commerce znamená, že celý proces nákupu probíhá na platformě sociálních sítí, od výběru produktu až po odbavení a zaslání zákazníkovi.
Tempo prodejů na sociálních sítích v současné době zrychluje, jak ukazuje naše nová studie Shopping’s Set for a Social Revolution. V průzkumu až 64 % dotázaných uživatelů sociálních sítí uvedlo, že v rámci některé z platforem během posledního roku uskutečnili nákup, což podle odhadů společnosti Accenture představuje téměř 2 miliardy nakupujících na sociálních sítích po celém světě.
Ačkoli jde o významnou příležitost především pro velké společnosti, těžit z ní mohou i jednotlivci a menší značky. Více než polovina (59 %) dotázaných uvedla, že spíše podpoří malé a střední podniky právě prostřednictvím nákupu na sociálních sítích, než by nakoupili přes jejich webové stránky. Navíc je podle 63 % respondentů pravděpodobnější, že od stejného prodejce nakoupí znovu, což ukazuje na výhodnost využití sociálních sítí pro budování loajality zákazníků a podporu opakovaných nákupů. Obchodování na sociálních sítích pomáhá posílit postavení menších značek a jednotlivců a nutí velké značky přehodnotit svou relevanci pro trh s miliony lidí.
Překážkou je nedůvěra
Polovina dotázaných uživatelů sociálních sítí se však obává nedostatečné ochrany spotřebitele – tedy že transakce nebudou dostatečně ochráněny, případně že nebudou moci zboží vrátit. Stejně jako v počátcích e-commerce je i v tomto případě největší překážkou širšího přijetí nedůvěra nakupujících.
Ti, kteří sociální sítě k nákupům zatím nevyužívají, uvádějí jako jeden z důvodů nedůvěru v poctivost prodejců, respektive pravost zboží. Uživatelé, kteří na sociálních sítích již nakupují, dále vidí prostor ke zlepšení v zásadách pro vrácení peněz či zboží, potažmo jeho výměnu. Zvýšení důvěry zákazníků si vyžádá čas, avšak prodejci, kteří se na tyto oblasti zaměří, budou mít lepší pozici pro růst prodejů jak u stávajících, tak nových zákazníků.
Co a kde se nakupuje
Podle našich dat se do roku 2025 v rámci social commerce celosvětově očekává nejvyšší počet nákupů v oblasti oblečení (18 % veškerých nákupů na sociálních sítích do roku 2025), spotřební elektroniky (13 %) a bytových dekorací (7 %).
Sociální sítě jsou stále častěji využívány v rozvojových zemích. Až osm z deseti jejich uživatelů v Číně využívá sociální sítě i k nákupu, zatímco většina uživatelů ve Velké Británii a USA ještě žádný nákup prostřednictvím těchto platforem neuskutečnila. Nakupující v Číně, Indii a Brazílii se více zajímají o různé funkce, pomocí nichž mohou objevovat a vyhodnocovat potenciální nákupy, zatímco nakupující ve Velké Británii a USA kladou větší důraz na výši ceny a slevy.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.