Přestože mistrovství světa závodů F1, které se letos bude skládat z rekordního počtu třiadvaceti zastávek, začne 20. března v Bahrajnu, sezóna bude zahájena již ve dnech 23.–25. února, kdy v Barceloně na okruhu Catalunya proběhne první oficiální testování.
To už budou fanoušci znát s výjimkou stáje Alfa Romeo, která naplánovala představení svých monopostů na 27. února, vizáž všech vozů, jako první začal s představením 4. února tým Haas. O pět dnů později přišla řada na Red Bull, proto nemohl chybět jednoznačně nejkontroverznější mistr světa F1 jedenadvacátého století, úřadující šampion Max Verstappen (1997).
Počátek cesty šampióna
Cestu za titulem mistra světa zahájil Max – jinak ve věku 17 let a 196 dnů nejmladší pilot historie F1, kvůli kterému v lednu 2015 rozhodla FIA o zvýšení věkového limitu na 18 let – ve svých dvou a půl letech. „Dva dny poté, co dostal dětskou čtyřkolku, najel bokem do zdi. Naštěstí měl na hlavě helmu,“ vzpomínal otec Jos (1972), který v letech 1994–2003 zaznamenal v závodech F1 dvě pódiová umístění, v rozhovoru pro server BBC. „Od začátku bylo vidět, že má velký cit pro řízení, bylo mu jedno, jestli sedí na čtyřkolce, nebo v elektrickém autě.“
Kromě otce se pak na Maxově kariéře podepsala také matka Sophie Kumpen, v juniorském věku na motokárách zdatně prohánějící vedle budoucího mistra světa Jensona Buttona také vítěze závodů Giancarla Fischellu a Jarna Trulliho.
Otec Jos nejdříve usoudil, že se Max začne věnovat závodění v šesti letech. Všechno ale bylo jinak. „Byl jsem se svým týmem v Kanadě na závodech, když mi zazvonil telefon. Max byl s rodinou na závodním okruhu v Genku, kolem všichni závodili a čtyřapůlletý synek brečel, že chce taky řídit.“ Stalo se tak v roce 2002, o rok později Jos ukončil kariéru závodního jezdce a začal se na plný úvazek věnovat Maxovi.
Charakter vítěze
Úřadující mistr světa F1 si je přínosu svého otce vědom. „Bez táty bych to určitě nedokázal. Od konce kariéry trávil veškerý čas mojí přípravou. Na motokárách mi dělal mechanika, koupil dodávku a začal se mnou objíždět evropské závody,“ konstatuje nový mistr světa, který po plačtivém výstupu v Genku dostal v necelých pěti letech první motokáru. „Pořád ji máme, visí u nás v garáži. Max byl na svůj věk docela malý, musel jsem motokáru upravit. Byla nic moc, pořád vibrovala, neustále padal karburátor,“ dodává otec.
Během krátké doby Jos usoudil, že jedinou variantou je formule 1. „Pokud chcete závodit v motokárách na evropské úrovni, stojí to docela hodně peněz. Kdybych usoudil, že Max nemá talent, začal bych naše aktivity utlumovat. Od začátku ale bylo vidět, jak moc převyšuje své vrstevníky,“ vzpomíná Jos na první Maxův oficiální závod motokár, ve kterém jako jedenáctiletý čelil o tři roky starším soupeřům. „Bylo to těžké, jel na měkkých a hodně přilnavých pneumatikách, ke konci mu docházely rychle síly. Ale nevzdal to. Projevil se jeho charakter vítěze, který neřeší, proti komu závodí, a strašně moc chce vyhrávat.“
Těžko na cvičišti
Od listopadu do konce února probíhala příprava v Itálii. „Každý pátek ve 14:30 jsem Maxe vyzvedl ve škole a jeli jsme 1250 kilometrů na okruh. V neděli jsme se sbalili a vyrazili zpět. Zpáteční cestu prospal, takže do školy šel svěží. Jednou jsme testovali v Genku, byly minus dva stupně pod nulou. Měl zmrzlé ruce, takže jsem mu každých pět kol povolil zahřát se v dodávce. Nikdy neprotestoval,“ říká otec Jos.
Frits van Avermsfoort, majitel nizozemského týmu, ze kterého Max v roce 2014 přestoupil do šampionátu formule 3, vzpomínal na tréninkový dril. „Jos mi připomínal otce tenisty Andre Agassiho, který postavil proti synovi na druhou stranu kurtu robota pálícího 3000 míčků denně. Podobné to bylo s Maxem, chodily ke mně informace, jak tvrdě, až nelidsky se k němu Jos chová. Ale jinak to v případě, že chcete mít šampióna, asi nejde.“
Jako dynamit
Na konci roku 2013 získal šestnáctiletý Max Verstappen titul mistra světa nejvyšší kategorie motokár a nestal čas k posunu.
Jos netoužil po rozruchu kolem v té době již známého syna, kontaktoval proto menší anglo-nizozemský tým Manor MP za účelem privátního testování formule Renault na okruhu Pembrey v jižním Walesu. Mimochodem, stejný tým dal v roce 2001 první příležitost pozdějšímu sedminásobnému šampiónovi F1 Lewisi Hamiltonovi, kterého Max obral loni v Abú Dhabí o titul. Ačkoli pršelo a otec chtěl nechat okruh nejdříve oschnout, Max vyrazil. „Absolutní dynamit, byla radost s ním pracovat, nevěřili jsme tomu, že se jedná o první testování. Byl rychlý, měl auto pod kontrolou, všechno se zdálo být přirozené,“ říká manažer týmu Tony Shaw.
Během několika dalších testů padlo rozhodnutí, že Max přeskočí kategorii formule Renault a posune se rovnou do šampionátu F3. Podle řady expertů se jednalo o unáhlený krok, v případě monopostu F3 se totiž víceméně jedná o zmenšenou kopii F1.
Rudým býkem
Začátek navíc provázely peripetie v podobě nedodání auta, tým si vypůjčil podvozek, na kterém postavili formuli 3. Po svezení na okruhu v Mostě následovalo oficiální testování v Budapešti. A Jos Verstappen nabyl dojmu, že syn může závodit rovnou v F1. Vzhledem k věku bylo ovšem nezbytné absolvovat šampionát F3. Přes deset vítězství skončil Max druhý za Estebanem Oconem, rozhodla porucha motoru v jednom ze závodů, kdy po jeho výměně startoval do dalších tří podniků v důsledku penalizace ze zadních pozic. Po sezóně získal oficiální licenci a v sezóně 2015 se představil jako historicky nejmladší jezdec ve stáji Toro Rosso neboli juniorském týmu Red Bullu. Po čtrnácti měsících oslavil v kokpitu monopostu Red Bull vítězství ve Velké ceně Španělska.
Šéf Red Bullu Christian Horner, který s matkou Maxe bojoval na motokárách, tvrdí, že syn pobral od rodičů to nejlepší. „Agresivitu a nenávist k prohrám má od otce, hlavou závodí stejně jako jeho matka.“ Podle Jose spočívá nejsilnější Maxova stránka ve schopnosti nepřipouštět si stres. „V roce 2018 měl v prvních šesti závodech na trati pokaždé nějaký incident. Vždycky ale byl v klidu. Vychází z toho, že pokud má rychlé auto, vyhraje šampionát. Pokud ne, bude druhý.“
Autor: Petr Bošnakov