Mateřská společnost Facebooku plánuje uvést na trh novou službu. Konkurovat by mohla právě sociální síti, zažívající otřesy pod vedením miliardáře Elona Muska. Informuje o tom web TechXplore.
Společnost Meta pracuje na nové službě určené pro sdílení textů, a to v rámci projektu, který je považován za potenciálního konkurenta Twitteru. Od říjnového převzetí Elonem Muskem se totiž tato platforma potýká s výpadky, propouštěním a útěkem inzerentů kvůli nedostatečnému moderování obsahu.
Dosud se ale neobjevila žádná významná alternativa k Twitteru. Politici, novináři nebo firmy tak nemají jinou možnost než nadále komunikovat prostřednictvím této sociální sítě. V návaznosti na zprávy zpravodajských webů Platformer a indické firmy Moneycontrol Meta potvrdila, že začíná pracovat na nové platformě.
„Zkoumáme potenciál samostatné decentralizované sociální sítě pro sdílení textů,“ vyjádřili se zástupci společnosti, která vlastní třeba také Instagram, v krátkém prohlášení zaslaném e-mailem. „Věříme, že tu je prostor pro samostatnou platformu, kde budou moct běžní uživatelé i veřejně známé osobnosti sdílet aktuální informaci o svých zájmech.“
Aplikace společnosti Meta by měla využívat technologii umožňující propojování s uživateli na síti Mastodon a jiných platformách. Jednalo by se o jasný odklon od obvyklé praxe technologických gigantů, kdy jsou platformy jako Instagram nebo YouTube drženy za technologickými zdmi a fungují podle přísných pravidel pomocí firemních serverů.
Mastodon kupříkladu totiž běží na decentralizovaných počítačových serverech, bez ústředního řízení nebo autority, která by rozhodovala. V prosinci přitom Musk krátce zakázal na Twitteru účty, které poskytovaly odkazy na jiné platformy sociálních médií, včetně Facebooku, Instagramu a Mastodonu.
Nový ekonomický model
Po několika kolech propouštění, kdy musely odejít více než dvě třetiny zaměstnanců, funguje Twitter v omezeném režimu. To jej údajně činí zranitelným vůči výpadkům i dezinformacím a škodlivému obsahu. Jak informoval deník Wall Street Journal s odkazem na osoby blízké společnosti, v důsledku odlivu inzerentů zaznamenala síť v prosinci meziroční pokles příjmů zhruba o 40 %,.
Musk se původně snažil Twitter převést na nový model ekonomického fungování, nezávislý na reklamě. Provoz platformy mělo finančně zajišťovat předplatné. S tímto nápadem si pohrává i Meta. Dosažené výsledky jsou zatím ale spíše zklamáním.
Autor: Petr Pláteník