Autonomní tramvaje by na první testovací jízdy mohly vyrazit již koncem tohoto roku. Otázkou je, jak tyto plány naruší současná rusko-ukrajinská krize.
Náměstek moskevského primátora Maksim Liksutov představil na začátku února plán místní samosprávy na vybudování nové sítě tramvají bez řidiče. Tato iniciativa se zdá být součástí širšího směřování k autonomní dopravě v různých oblastech, včetně vlaků hlavní sítě a robotických taxíků neboli „robotaxíků“, informují Robotics and Automation News.
Tramvaje bez řidiče mohou být v Moskvě spuštěny v testovacím režimu v období od konce roku 2022 do začátku roku 2023. Liksutov nastínil, že z hlediska legislativy se dělá vše pro to, aby se doprava bez řidiče objevila co nejdříve.
Liksutov v rámci diskuze Roboti ve městě: Budoucnost megaměst s autonomní dopravou, pořádanou komunitou Noôdome v Moskvě, uvedl: „Moskevská radnice podporuje moderní technologie dopravy bez řidiče vyráběné v Rusku. Věříme v jejich budoucnost, ale je to otázka 10–15 let. Bylo by skvělé, kdyby bezpečné a spolehlivé technologie přišly dříve.“
Pokud jde o dopravu bez řidiče, Moskva se spoléhá především na veřejnou trolejovou síť. Společně s Yandexem pracuje na projektu tohoto typu tramvaje, který plánuje testovat od roku 2022 – nejprve ve vozovnách, později v noci a nakonec i s cestujícími. Již nyní je 80 procent tramvajových tratí odděleno od ostatních účastníků silničního provozu.
Technologie bez řidiče by mohly být zavedeny i v jiných druzích dopravy: na Moskevském centrálním okruhu (MCC) plánují Ruské železnice zkrátit díky technologiím automatického řízení dobu zdržení na 3 minuty nebo méně.
„V moskevském metru je rozestup souprav ve špičce 80–90 sekund. V Rusku zatím neexistuje společnost, která by mohla nabídnout řešení, jež by zajistilo takový náskok v režimu bez strojvedoucího. Víme, že vývoj probíhá, a máme o něj velký zájem,“ uvedl Liksutov.
Chystají se testovací jízdy autonomních taxíků
Kromě toho se moskevský primátor Sergej Sobjanin rozhodl podpořit projekty rozvoje taxíků bez řidiče. Moskevská městská duma, zákonodárný orgán metropole, rovněž schválila návrh na zavedení experimentálního právního režimu pro testování taxíků bez řidiče.
Již bylo rozhodnuto, že taxíky bez řidiče společnosti Yandex budou brzy nasazeny na některých linkách. Moskevské úřady tvrdí, že „doprava bez řidiče může mimo jiné vyřešit problém nedostatku řidičů pro městskou dopravu. Vzhledem k tomu, že přechod na auta bez řidiče bude plynulý, taxikáři a kurýři o práci nepřijdou. Budou spuštěny rekvalifikační programy“.
Liksutov dodal, že zásadní je zajistit bezpečnost cestujících a chodců, která musí být prioritou. Proto město Moskva pomáhá s kontrolami v ulicích a poskytuje online informace o pohybu MHD.
Kromě toho byla vypracována „přísná pravidla“, která upravují předávání údajů týkajících se pohybu dopravy bez řidiče a součinnost institucí při realizaci pilotních projektů.
„Je však třeba si uvědomit, že v blízké budoucnosti nedojde k žádnému rozmachu dopravy bez řidičů, ale věříme, že městská doprava se může stát hybnou silou. Tramvaj bez řidiče – tato budoucnost je reálná,“ dodal Liksutov.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.