Pokud se elektromobil nabíjí za jízdy, lze snížit velikost baterie až o 70 %, tvrdí nová švédská studie. Vědci v ní poprvé experimentálně kombinovali tzv. elektrický silniční systém s reálnými jízdními návyky řidičů. Informaci přinesl web TechXplore.
Několik zemí, včetně Švédska, Dánska a Německa, testuje elektrifikaci silničních sítí za použití elektrického silničního systému (ERS). ERS nabíjí jedoucí automobily buď pomocí smyček v silnici, nebo prostřednictvím drátů zavěšených nad vozidly, podobně jako je tomu u tramvají a vlaků.
Vozidla tím pádem nemusí být kvůli nabíjení odstavena a nejsou ani potřeba velké baterie. Hlavně se ale sniží „dojezdová úzkost“ u řady řidičů, tedy strach týkající se vzdálenosti, kterou může elektromobil na jedno nabití ujet.
Výzkumníci ze švédské Chalmers University of Technology použili údaje z více než 400 osobních automobilů ke studiu reálných jízdních modelů na různých švédských i evropských silnicích. Na jejich základě vypočítali mimo jiné velikost baterie potřebné k dokončení všech jízd. V potaz při tom brali možné varianty nabíjení (stacionární versus ERS), způsoby nabíjení a celkové náklady včetně infrastruktury.
Levnější elektromobily
Výsledky ukazují, že optimální by byla kombinace elektrických silnic na 25 % nejvytíženějších evropských tazích s domácím nabíjením. Baterie, které tvoří velkou část nákladů na elektromobil, by se tak mohly výrazně zmenšit, ideálně až na třetinu současné velikosti.
„Snížila by se tak i náročnost využití surovin při výrobě baterií a elektromobil by se stal levnějším a dostupnějším pro potenciální zákazníky,“ prohlašuje Sten Karlsson, jeden z autorů studie nazvané v překladu „Výhody elektrického silničního systému pro bateriové elektromobily“.
Poklesla by také ale spotřeba elektřiny, pokud by se řidiči automobilů nespoléhali výhradně na domácí nabíjení. „Mnoho lidí nabíjí automobily po práci a v noci, což značně zatěžuje elektrickou síť. Kdyby se místo toho nabíjelo rovnoměrněji po celý den, výrazně by se snížilo špičkové zatížení,“ vysvětluje Karlsson.
Všechny motoristy samozřejmě nemůžeme házet do jednoho pytle, a to ani v případě elektromobility. „Mezi jednotlivými skupinami existují velké rozdíly v závislosti na způsobu jízdy a blízkosti elektrických silnic. I v optimálním případě by si někteří vystačili pouze s nabíjením na elektrických silnicích, zatímco jiní by tuto možnost nevyužili vůbec,“ přichází se závěrečným postřehem Wasim Shoman, další z autorů zmiňované studie.
Autor: Petr Pláteník