Pro firmy zvažující pořízení kolaborativního robota je klíčová hlavně jedna otázka: Jak rychle se firmě investice do kobota vrátí?
Vedle detailních analýz a prognóz jsou ovšem vždy cenné i reálné zkušenosti, nebo dokonce praxí prověřená čísla z provozů, které už kolaborativní roboty do výrobních procesů integrovaly. Přinášíme proto krátké příběhy několika českých a slovenských společností, které s koboty začínají nebo s nimi už úspěšně pracují.
Baumruk & Baumruk předpokládá návratnost během 9 měsíců
Česká společnost Baumruk & Baumruk se zabývá sériovou kovovýrobou zejména pro velké nadnárodní firmy vyrábějící například stavební a výrobní stroje, operační stoly, vratové systémy nebo trakční motory. Svým zákazníkům nabízí komplexní řešení od laserového pálení přes tváření plechu a trubek, obrábění, svařování až po práškové lakování. V současnosti zaměstnává přibližně 100 lidí a hlavním důvodem pro automatizaci pomocí kobotů je vedle omezení rutinní práce hlavně akutní nedostatek pracovníků.
Po vyzkoušení kobotů Universal Robots přímo ve svém provozu se společnost rozhodla pro pořízení dvou UR10, které využívá pro příležitostné zakládání drobných dílů do obráběcích strojů. Konkrétní zkušenosti Baumruk & Baumruk hovoří o tom, že už po dvouhodinovém školení UR Academy na stránkách výrobce dokázali pracovníci vytvořit první program během 8 hodin a za dalších 8 hodin ho plně odladit. Opětovné spuštění již hotového programu je pak záležitostí pár minut.
Díky zapojení kolaborativních robotů společnost rychle dosáhla minimalizace rutinní práce při zakládání a vyjímání dílů, stačí občasná namátková kontrola. Pracovník se tak může věnovat nastavení dalších strojů a řešení akutních problémů. Investice do kobota by se v tomto případě měla firmě při plném vytížení, dvousměnném provozu a započítání 30 % nákladů na pracovníka vrátit už během 9 měsíců.
„Naším cílem je maximální možná automatizace výrobních procesů. Samozřejmě ne vše lze smysluplně a efektivně automatizovat, ale tam, kde je možné rutinní práci nahradit, tam se snažíme to provést. Na vyhodnocení kvantifikovaných přínosů je zatím příliš brzy. Avšak to hlavní, kvůli čemu jsme robota instalovali, tj. minimalizace rutinní práce, jsme úspěšně dosáhli,“ uvádí za společnost Baumruk & Baumruk její jednatel Martin Baumruk.
Magneti Marelli Slovakia se investice do kobotů vrátila do roka
Mezinárodní společnost Magneti Marelli se specializuje na navrhování a výrobu high-tech systémů a komponentů pro automobilový průmysl. Na Slovensku fungují dvě divize – Electronic Systems a Powertrain, obě se nacházejí v průmyslovém parku Kechnec a dohromady zaměstnávají více než 1300 lidí.
Společnost dlouhodobě hledala řešení, jak zaměstnancům ulevit od monotónní práce a zároveň zrychlit výrobu a eliminovat chybovost na výrobní lince, se kterou se potýkala. Celá stanice s kolaborativním robotem přitom musela být mobilní tak, aby bylo možné provádět různé pick & place úkoly po celé výrobní hale, jako je například vkládání velmi malých plastových částí do komponent.
Díky kobotům Universal Robots se v provozu uvolnil jeden operátor na každé směně, podařilo se zásadně minimalizovat kvalitativní rizika plynoucí ze špatné manipulace s komponenty a deskami plošných spojů a celkem se výstup z montážní linky zrychlil o 25 %. První dva koboty UR jsou v provozu téměř 1,5 roku na linkách s nepřetržitým provozem, v přípravě jsou další dvě aplikace kobotů Universal.
„Díky instalaci kolaborativních robotů na výrobní linku je pro naše zaměstnance naprosto bezpečné pracovat v jejich blízkosti. Mají koboty tak v oblibě, že jim dokonce dali jména,“ říká Lubomír Graca, vedoucí oddělení technologií v Magneti Marelli Slovakia. „Návratnost investice do pořízení kolaborativních robotů, dokonce i s mechanikou celé stanice, přitom byla do jednoho roku,“ dodává Graca.
Návratnost v Attl a spol. vyšla na 12 měsíců
Rodinná firma Attl a spol. s.r.o. Továrna na stroje rozšířila svou produktovou řadu na automobilový segment, pro jednoho z dodavatelů společnosti Volkswagen začala vyrábět nerezové trubky do výměníků tepla v EGR ventilech moderních spalovacích motorů. Vyrábět se měly přímo konečné produkty, při testech se však přišlo na to, že je nutná ještě jedna operace – zaoblení hran trubek. Když se manuální řešení ukázalo jako nedostatečné, začala společnost intenzivně hledat možnosti automatizace.
„Na několik měsíců jsme si mohli vypůjčit robotické rameno UR5 od společnosti Universal Robots a už po několika dnech bylo jasné, že používání lehkých průmyslových robotů je přesně to, co pro modernizaci našeho provozu v budoucnu potřebujeme,“ říká k začátkům automatizace svého podniku Tomáš Attl, ředitel prodeje ve společnosti Attl a spol. s.r.o. Továrna na stroje.
Úkolem tří robotických ramen UR5 nasazených do výroby je vkládat částečně hotové trubky do stroje zaoblujícího hrany. Jeden provozní cyklus trvá robotovi asi 2 sekundy, takže každou minutu lze vyrobit 30 trubek. Všichni tři roboti pracují průměrně 20 hodin denně, 6 dní v týdnu. Celkem trvalo zavedení robotických ramen UR do výrobních linek firmy včetně školení všech zaměstnanců 4 týdny.
„Byli jsme příjemně překvapeni, jak rychle a jednoduše byli roboti UR zavedeni do naší výroby. Roboti pracují v deklarované toleranci přesnosti a kromě jediné menší závady za celé dva roky je provoz velmi spolehlivý,“ říká k automatizaci Tomáš Attl. „Ostatně v automobilovém segmentu jsou dnes průmysloví roboti standardem, který očekávají také subdodavatelé,“ dodává Attl.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.