Česká technologická firma Trask nedávno oslavila 29. narozeniny, dárkem pro ni je expanze do USA a Kanady. Obratem už také přesáhla 1,5 miliardy korun. „Expanze je velmi drahá. Hlavní je mít nějakou úspěšnou strategii,“ říká Pavel Riegger, generální ředitel společnosti.
Co vedlo Trask k rozhodnutí expandovat na cizí trhy? „Těch motivů je hned několik. V Americe jsem nějakou dobu pobýval, můžu tak navázat na kontakty, které jsem si tam vytvořil,“ odpovídá Riegger s tím, že v Severní Americe není žádná velká konkurence.
Společnost se původně zaměřovala především na Českou republiku a slovenský trh. „V posledních letech se snažíme expandovat nejen do USA a Kanady, ale také do západní Evropy. Začali jsem Rakouskem a Švýcarskem,“ dodává.
Zaměstnanci přinesou do Česka zpět zkušenosti
Expanzí do jiných států plánují odměnit i své zaměstnance. „Chceme motivovat naše kolegy a kolegyně dosáhnout na zajímavé projekty, aby tak měli expozici vůči jiným trhům. Například co se týče bankovnictví,“ vysvětluje Riegger.
Bankovnictví tvoří 55–60 % byznysu společnosti. „Není bankovnictví jako bankovnictví. Třeba ve Spojených státech a v Kanadě je to hlavně capital market – investiční bankovnictví. V kontinentální Evropě něco takového moc není. Snažíme se tedy růst a posouvat se,“ komentuje situaci Riegger s tím, že se snaží také využívat zkušenosti, které kolegové naberou v zahraničí.
Drahá Amerika
Podle Rieggerových slov americký trh produkuje 10 % obratu společnosti. „Každý rok se to zvyšuje. Je to tam ale extrémně drahé. Máme kanceláře v New Yorku na Manhattanu – oproti Praze je to cenově obrovský rozdíl,“ dodává.
„Vybrali jsem si New York. Amerika je veliká a lidé jsou samozřejmě mobilní. Kolikrát máme videokonference, ani se nevidíme osobně. Někdo třeba z New Jersey je jen přes řeku, ale i tak může preferovat videokonference,“ vysvětluje možnosti komunikace Riegger.
„Jsme malá země, která není moc známá. Hodně nám to komplikuje název Czechia – musíme ho totiž vysvětlovat. Zároveň nejsme úplně expanzivní národ. Třeba Holanďané v oblasti technologií jsou v Americe daleko známější než Češi,“ konstatuje Riegger. Společnosti pomáhá zvyšovat povědomí o českých technologiích i nadnárodní americká firma Garner.
Indové chtějí také zabodovat
V Americe česká firma soupeří nejen s lokálními konkurenty, ale také s indickými a jinými asijskými společnostmi. Velkým problémem bývá i časový posun oproti Evropě. „Snažíme se ukázat střední Evropu jako benefit. Indie má teď nějakou politickou roztržku s Kanadou, v níž si vypovídají víza – to nám také pomáhá,“ líčí aktuální politické poměry Riegger.
Trask má i svůj americký tým, který se skládá z rodilých Američanů. Díky nim se společnosti otevírají dveře k místní klientele. „Naše portfolio služeb je poměrně široké. Je tedy důležité, abychom zacílili na to, v čem jsme opravdu dobří,“ dodává Riegger.
Inflace ničí Česku jméno
Podle Rieggera je plán jasný. Do pěti let by se měl americký obrat vyšplhat na 30 %. „Veškerá expanze stojí obrovské peníze, my se ale snažíme být relevantní pro klienty, abychom mohli investovat,“ vysvětluje.
Inflace v České republice výrazně ovlivňuje náklady společnosti. „Když klientům řekneme, že jsem měli minulý rok 17% inflaci, velmi znejistí. To nám vůbec nepomáhá. Nezmiňuji už ani to, že Česká republika nemá přímý let do Spojených států. Pro takový byznys nemáme úplně dobré podmínky,“ komentuje situaci Riegger s tím, že podnikání není vždy jen o lidech, ale hlavně o strategii.
Mezi největší klienty společnosti se řadí například Erste Group Bank, Vienna Insurance Group, Volkswagen nebo Bentley. V jednání jsou ale i nové americké spolupráce. „Můžu prozradit, že máme kontrakt s velkou nadnárodní investiční bankou a děláme pro to vše. Teď se ovšem soustředíme na startupy, konkrétněji na finanční startupy,“ uzavírá rozhovor Riegger.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.