Nových osobních vozidel na zkapalněný ropný plyn (LPG) bylo v Česku loni evidováno celkem 2 259. Meziročně jde o 76% růst a větší přírůstek zaznamenaly už jen plug-in hybridy (PHEV). Mezi vozy, které lze z pohledu Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovat za „čisté“, byla nejčastěji registrována Dacia Duster s pohonem na LPG. Ve srovnání s rokem 2020 loni přibylo také dodatečných přestaveb benzínových motorů na LPG, jichž bylo uskutečněno asi 4 500.
Podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v roce 2021 registrováno rovných 9 500 nových osobních automobilů, které jsou v kontextu Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy. Největší zastoupení mezi novými auty s alternativním pohonem patří plug-in hybridům. Těch bylo v loňském roce registrováno 3 735, což je meziročně o 89 % více. Pomyslnou druhou příčku si loni udržely elektromobily (BEV), u nichž ale počet nově registrovaných vozů meziročně klesl o 19 %.
Obliba LPG roste
Oblastí zájmu NAP ČM jsou rovněž vozidla plynová. „V uplynulých dvou letech se zvyšoval počet registrací LPG vozidel, loňských 2 259 vozů je historicky vůbec nejvíce. Celých 88 % registrací LPG vozidel si připsala značka Dacia. Opačný, sestupný trend registrací pozorujeme u CNG vozidel, loňských 851 vozů bylo nejméně za osm let, přičemž 78 % registrací z této skupiny si připsala Škoda,“ popisuje Lukáš Kadula z CDV.
Z hlediska počtu nově registrovaných vozidel loni patřilo autoplynu (LPG) třetí místo za PHEV a BEV. „Nových vozidel na LPG bylo registrováno jen asi o dvě stě kusů méně než elektromobilů. Je ale pravidlem, že větší část vozidel na LPG vzniká až dodatečnými přestavbami benzínových motorů, které však v této statistice nefigurují,“ upozorňuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Vedle Dacie Dusteru boduje Škoda Octavia a Škoda Enyaq
Podle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 5 109 přestaveb. Číslo nicméně udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží LPG i CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů na LPG a CNG již tři dekády specializují, lze konstatovat, že počet vozů přestavěných v roce 2021 výhradně na spalování LPG činil přibližně čtyři a půl tisíce. To je meziročně více než desetinový nárůst,“ říká Indráček a dodává, že i s přestavbami se tak celkový počet „nových“ vozidel na autoplyn loni přiblížil k úrovni 6 800. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo o 80 % více než plug-in hybridů.
Nejoblíbenější značkou v segmentu alternativních pohonů byla loni Dacia. Podle údajů CDV bylo v roce 2021 nejvíce registrací čistých vozidel evidováno u Dacie Dusteru (1 243 LPG), následuje Škoda Octavia (433 CNG, 640 PHEV), Škoda Enyaq (738 BEV) a Dacia Sandero (633 LPG).
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.