Nejvyšší stavební úřad ani jemu podřízená soustava krajských úřadů založeny nebudou, rozhodla dnes Poslanecká sněmovna. Vznikne pouze Dopravní a energetický stavební úřad, podřízený ministerstvu dopravy, který bude mít na starosti hlavně dopravní a energetické stavby. Ostatní změny zjednodušující stavební řízení a usnadňující zisk stavebního povolení zapracovány byly.
Novelu nového stavebního zákona, pro kterou hlasovalo 161 poslanců ze všech sněmovních stran, tedy i z opozice, nyní bude projednávat Senát. Poté ji dostane k podpisu prezident.
„Kdyby v novele nebyly zapracovány všechny ty změny, na kterých jsme pracovali, tak bychom pro ni ruku nikdy nezvedli,“ vyjádřila se pro FocusOn hlavní autorka změn Klára Dostálová. Ze zamítnutí vzniku jednotné stavební správy, se kterou počítal nový stavební zákon z roku 2021, který prosadila ještě vláda Andreje Babiše, radost nemá.
„Nebude zastupitelnost na úřadech a tím nebude možné dodržet lhůty. Může se stát, že na malém stavebním úřadě onemocní úředník, nebude mít zastoupení a celý proces stavebního řízení se zdrží. Tomu by námi navrhovaná soustava stavebních úřadů zabránila.“ Na otázku, zda je možné, že se nová struktura úřadů vrátí znovu k projednání odpověděla, že „je to velmi pravděpodobné. Problémy v praxi nastanou.“
Zefektivnění stavebního řízení a snadnější získání stavebního povolení
Návrhy na zefektivnění průběhu stavebního řízení a snadnějšího získání stavebního povolení dnes ve Sněmovně prošly. Ivan Bartoš ocenil shodu mezi koalicí a opozicí, jde podle něj o výbornou zprávu pro stavebnictví. Ministerstvo podle něj bude prosazovat také změny legislativy, která se týká územního plánování. Na řadě pozměňovacích návrhů spolupracovala koalice s opozicí. „Podporujeme tuto novelu a jsme rádi, že došlo ke kompromisnímu řešení,“ řekla za klub opozičního hnutí SPD Marie Pošarová.
Díky novele by se stavebníci mohli také snáze a rychleji dostat ke stavebnímu povolení. Umožnit jim to má postup, kdy stavební úřad sám obešle ostatní dotčené úřady a získá jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. To bude nově zahrnovat i takzvané jednotné environmentální stanovisko (JES) podle zcela nového zákona, který poslanci dnes také schválili. Na konci by mělo být jen jedno razítko pro stavebníka. Stavební úřad by mohl také v případě potřeby vyvolat jednání s dotčenými úřady a stavebníkem.
Plzeň ani Liberec nemůžou mít vlastní stavební předpisy
Sněmovna při schvalování mimo jiné rozhodla, že Plzeň ani Liberec nedostanou možnost vydávat své vlastní stavební předpisy. Tato pravomoc zůstane zachována pouze Praze, Brnu a Ostravě. Proti návrhu se vyslovil i ministr Bartoš. Argumentoval například snahou sjednotit právní předpisy i tím, že města mohou mít své regulační plány. Poslanci navíc rozhodli, že stavební předpisy v těchto městech nesmějí upravovat stavby technické infrastruktury.
Dobíjecí stanice a zásobníky plynu nově veřejnou infrastrukturou
Sněmovna schválila návrh hospodářského výboru, aby se mezi veřejnou infrastrukturu a zařízení sloužící veřejné potřebě zařadily i dobíjecí stanice nebo zásobníky plynu. Podpořila také návrh, který má usnadnit budování podzemních optických veřejných sítí. „Je na čase, v tomto jsme oproti západní Evropě sto let za opicemi,“ uzavírá bývalý poslanec ANO a majitel Brano Group Pavel Juříček.
Autor: Alena Burešová