Rozšířit nabídku náhradních dílů na japonském trhu – to je hlavní motivace automobilky Nissan k zavádění technologických inovací ve specifickém segmentu výroby.
Program NISMO Heritage Parts se podle informací uváděných na webu Robotics and Automation News zaměřuje právě na oblast oprav a výměny součástí u poškozených vozidel. Konkrétně k výrobě náhradních dílů zde slouží oboustranné tváření bez dílců u panelů karoserie a 3D tisk u pryskyřičných součástek.
Technologii oboustranného tváření bez dílců představil Nissan v roce 2019 jako metodu výroby částí karoserie vhodnou pro produkci malých sérií. Umožňuje formování komplexních tvarů roboty, které toho dosahují tlačením tvarovacích nástrojů připomínajících tyče z opačných stran na ocelový plát.
V plánu je nejdříve emise zadních dílů karoserie pro model R32 Skyline GT-R. Motivaci i řadu podnětných informací, pokud jde o náhradní díly k vyráběným modelům, získává Nissan při spolupráci s firmami dodávajícími tyto součástky na trh.
K prototypu zařízení určeného k výrobě částí karoserie vedla cesta spojující know-how pracovníků se zkušenostmi z tvarování dílů a inovativní proces oboustranného tváření. Technologie 3D tisku, vyvíjená v součinnosti s firmou Solize Corporation, zase najde uplatnění při výrobě nárazníků z pryskyřice.
Od prosince 2017, kdy oficiálně odstartoval program NISMO Heritage Parts, se rozšířilo portfolio nabízených dílů z 80 už na 300. Automatizace procesu a neotřelá řešení umožnily nejen výrobu v té nejvyšší kvalitě, ale hlavně zkrácení času celého produkčního cyklu.
Japonská automobilka plánuje tyto technologické postupy dále rozvíjet. A to konkrétně ve svém výzkumném centru (Nissan Research Center) a vývojovém centru zaměřeném na technologii výroby (Production Engineering Research and Development Center).
Autor: Petr Pláteník