Intenzivnější výroba elektromobilů nebo užívání umělé inteligence a automatizace povedou v příštím desetiletí k dodatečné spotřebě nejméně 10 milionů tun mědi. S prognózami společnosti Trafigura nás seznamuje agentura Reuters.
Odhady další možné poptávky se liší, ale Graeme Train, vedoucí oddělení analýzy kovů ve švýcarské firmě Trafigura, uvedl, že třetina z 10 milionů tun nové spotřeby půjde připsat odvětví elektromobilů. „Třetina připadne na výrobu, přenos a distribuci elektřiny a zbytek na věci, jako je automatizace, výrobní kapitál a chladicí systémy v datových centrech,“ dodává. Růst datových center souvisí právě s umělou inteligencí.
Zrychlující se výroba elektromobilů, solárních panelů a investice do rozvodných sítí v Číně již zvýšily poptávku po mědi používané v energetice a stavebnictví. V kombinaci s omezenými dodávkami rafinovaného kovu a koncentrátu to vyhnalo měď na Londýnské burze kovů (LME) na dvouletá maxima blízko 10 000 dolarům (cca 240 000 korun) za tunu.
Výrazný nedostatek
Podle zdrojů z odvětví těžby a zpracování mědi jsou jedním z důvodů prudkého růstu cen klesající zásoby ve skladech registrovaných LME, které se od října loňského roku snížily o více než 35 % na 121 200 tun. K růstu ceny mědi v letošním roce přispělo také omezení dodávky vytěžené rudy, způsobené například loňským uzavřením dolu Cobre, který provozuje společnosti First Quantum v Panamě.
Analytici od prosince, kdy společnost Anglo American rovněž snížila svůj výhled produkce, revidují prognózy rovnováhy na trhu s mědí. Někteří z nich nyní předpovídají, že v letošním roce bude na trhu této suroviny výrazný nedostatek, který se odhaduje na přibližně 26 milionů tun.
Graeme Train očekává, že poptávku po mědi podpoří industrializace a urbanizace v rozvíjejících se zemích, zejména v Indii, kde spotřeba na osobu a rok činí pouze půl kilogramu. V Číně a ve vyspělých zemích je tato spotřeba 10 kilogramů, respektive 7 kilogramů na osobu.
Autor: Petr Pláteník