Video + podcast: Pandemie může výrazně proměnit mnoho průmyslových odvětví – například i těžce zasažený automobilový průmysl. Za rekonvalescenci právě tohoto odvětví mohou být výrobci vděční 3D tisku, alespoň to si myslí Josef Doleček, ředitel společnosti Fillamentum.
3D tiskárny jsou už v dnešní době relativně známý pojem. Jak ale souvisí s robotikou? Třeba tak, že robot slouží jako jakýsi prostředník, díky němuž se nanáší potřebný materiál do 3D prostoru. Robotickou stránku věci často, minimálně v případě firmy Fillamentum, neřeší samotní výrobci, ale oboroví experti.
„My spolupracujeme s VUT v Brně velmi intenzivně. Tato vysoká škola má velké zkušenosti a jsou takovými pionýry v robotickém 3D tisku. Právě její zástupci se starají o technickou stránku věci,“ komentuje Josef Doleček.
Robotický 3D tisk je „eco friendly“
Téma udržitelnosti už je téměř synonymem každého úspěšného marketingového sloganu. Společnosti nejen v Evropě jdou totiž vstříc zeleným iniciativám, které si celý svět stanovil jako důležitou součást budoucího rozvoje. Opakované využití zdrojů je nosným pilířem této ideologie, kdy mnozí hledají cesty, jak tuto formu oběhového hospodářství aplikovat na svůj typ podnikání. U 3D tisku už mají jasno.
„Od samého začátku masového rozvoje 3D tisku je nejpoužívanější materiál polylaktid, kyselina polymléčná neboli PLA, která sama o sobě je bio původu,“ vysvětluje Doleček. A pokračuje: „Dost uživatelů volá po tom, aby se netvořil odpad. My sami říkáme: jestli potřebuješ tisknout, zamysli se nad tím, jestli to není zbytečné. Zbytečné tisky jsou jenom další zátěž, a i když se zdají jako marginálie, věřím, že když to naskládáme na sebe, udělá to slušné číslo.“
Tisk pro automotive neznamená plastový díl v autě
Výrobci automobilů a 3D tiskáren spolu sdílejí už poměrně dlouho historii, kdy ze začátku byl tisk využíván k tvorbě různých prototypů součástek, ať se záměrem kontroly designu, nebo funkčnosti konkrétního kusu. To už prý neplatí. Kde tedy najdou největší využití?
„3D tiskárny jsou používány ve výrobě dílů pro automobily, kde je největší uplatnění. Tak to lze říct obecně o 3D v automotive nebo strojírenství. Je to používáno právě pro části linek, různé náhradní díly, ať už dočasné, nebo permanentní – tam je ta síla,“ zakončil Doleček.
Autor: Tomáš Vrána