Továrny bez dělníků? Je plně automatizovaná výroba hudbou budoucnosti nebo již běžnou praxí? Více o tématu prozradila Marie Malotová ze společnosti Rockwell Automation.
Koncept chytré továrny je aplikovatelný napříč průmyslovým spektrem a asi bychom nenašli odvětví, které by technologií nevyužilo. Laicky se jedná o propojení všech aspektů výroby od výrobního systému, přes stroje až po sklady a dodavatele, kde automatizované předávání dat může urychlit procesy hned několikrát.
„Záleží, do jaké míry chceme chytrou továrnu aplikovat, například aplikace vyvíjené z rozšířené reality nebo aplikace pro zaškolování zasáhnou celé průmyslové spektrum. Jsou ale určité podniky, které sbírají velké množství dat a potřebují ho analyzovat, a pro ty už je vhodnější aplikace strojového učení,“ komentuje Marie Malotová.
Oblíbené aplikace a příslušenství
To, že jsou chytré telefony nedílnou součástí našich životů, je téměř zbytečné zmiňovat. Při automatizaci či digitalizaci podniku ale často zastávají podobnou roli a společnosti využívají telefonu a tabletů jako nástroj k ovládání průmyslových aplikací. Lidé jsou na ně zvyklí a jejich využití z řad zaměstnanců je tak poměrně přirozené.
„Po odeznění první vlny pandemie podniky hledaly řešení, jak se se vším vypořádat. Mnohé případy ukazují, že vzdálený monitoring výroby se ukázal jako jedna ze správných cest, kterou se odebírat. Stejně tak jako nákup chytrých telefonů a tabletů pro zaměstnance. V dnešní době se už ale spíše bavíme o hands-free zařízeních, jako RealWare nebo HoloLens, které jsou velmi poptávané, protože si firmy uvědomily, co může opravdu usnadnit práci zaměstnancům,“ doplňuje Malotová.
Přežitek doby koronavirové
Pandemie nás všechny naučila, že způsob, jakým jsme pracovali je v mnoha případech zaměnitelný. Práce z domova se globálně, kromě prvních pár měsíců pandemie, osvědčila a na pracovní trh přitáhla další vlnu trendů a změn. Jaké technologie a návyky jsou ale jen přežitek doby koronavirové?
„Z mého pohledu, všechno, co se týká vzdálené podpory, podniky využijí. Možná budou hledat nové strategie, jak je implementovat, nová zařízení, která s tím souvisí. Tedy už jít sofistikovaněji k těm aplikacím. Klasický videohovor už nebude součástí, protože nepatří do firemního řešení a společnosti by přes něj mohly sdílet například citlivá data o výrobních postupech a receptech. Firmy začínají hledat řešení, která budou udržitelnější, aby měl videohovor nějaké anotace, náčrtky, postupy a tento obsah mít uložen třeba v cloudu s nějakým šifrováním,“ říká Marie Malotová.
Autor: Tomáš Vrána