Oproti Německu máme poloviční síť fast foodů. Veganská restaurace by byla předčasná, říká Petrovič

Foto zdroj: FocusOn.cz
Life 10. 02. 2025

Oproti Německu máme poloviční síť fast foodů. Veganská restaurace by byla předčasná, říká Petrovič

Fastfoodový trh v Česku je silně konkurenční a rozvíjející se. Řetězec Burger King, který v tuzemsku aktuálně provozuje 59 restaurací, má jasnou expanzní strategii a zaměřuje se na regionální města, dopravní uzly i nákupní centra. O tom, kam směřuje a jak reaguje na měnící se trendy v gastronomii, hovořil Jiří Petrovič, ředitel developmentu Burger King pro Českou republiku.

Burger King v současnosti expanduje do regionálních měst a významných dopravních uzlů. „Zajímá nás především Praha a Brno, ale zároveň i menší města. Letos například otevřeme nové pobočky v Přerově nebo jsme nedávno spustili provoz v Havířově,“ říká Petrovič.

Jednou z hlavních priorit je posílení přítomnosti na dálnicích a rychlostních komunikacích, kde je stále prostor k růstu. Společnost se například podařilo ve spolupráci s firmou Shell otevřít provozovnu na čerpací stanici na D4, která byla v médiích označena za unikátní projekt. „Na dálnicích je konkurence silná, ale vidíme v tomto segmentu potenciál. Do budoucna se zajímáme o D3, trasu na sever Čech a Polsko,“ dodává.

Poloviční síť oproti Německu a Británii

Na českém trhu dominují McDonald’s, KFC a Bageterie Boulevard. Jak chce Burger King konkurovat? „Nejde jen o počet poboček, ale o jejich kvalitu a dostupnost pro zákazníka. Chceme být tam, kde lidé chtějí naše produkty, ale nebudeme expandovat za každou cenu,“ vysvětluje Petrovič.

Novou výzvou může být vstup dalších amerických značek do Česka, jako například Wendy’s. Burger King se ale nebojí. „Konkurence je zdravá, v západních zemích je trh ještě více saturovaný a stále roste. V Česku máme oproti Německu nebo Velké Británii poloviční hustotu fast foodů, takže prostor tu stále je,“ doplňuje.

Rostlinné alternativy jako trend

Fast food už dávno není jen o mase. V Německu Burger King otevřel zcela veganskou restauraci a i v Česku je zájem o rostlinné alternativy na vzestupu. „Podle našich průzkumů si polovina Čechů uvědomuje zdravotní rizika spojená s nadměrnou konzumací masa a třetina je ochotná maso omezit. Proto máme v nabídce rostlinné verze Whopperu, cheeseburgeru i nuggetek,“ říká Petrovič.

Společnost se zapojila do mezinárodní iniciativy, která motivuje zákazníky k 30dennímu omezení konzumace masa. „Čistě veganská restaurace v Česku by byla zatím předčasná, ale tento koncept aktivně diskutujeme,“ prozrazuje Petrovič.

Novinkou, kterou Burger King testoval, jsou snídaně. „Podzimní pilotní provoz na vybraných pobočkách měl skvělý ohlas, proto je plánujeme zavést plošně na jaře,“ říká Petrovič.

Objednávky přes aplikaci a umělá inteligence

Technologický rozvoj a digitalizace hrají ve fast food segmentu stále větší roli. „Dnes si zákazníci objednávají hlavně přes kiosky, které máme na všech pobočkách. V brzké době spustíme objednávání přes mobilní aplikaci, včetně GPS sledování, které zajistí, že zákazník dostane jídlo přesně ve chvíli, kdy dorazí k restauraci,“ vysvětluje Petrovič.

V budoucnu Burger King plánuje zapojení umělé inteligence. „AI už dnes pomáhá s plánováním výroby a minimalizací odpadu. Do budoucna chceme vyzkoušet i automatizované objednávání přes drive-thru, kde s vámi bude komunikovat umělá inteligence,“ prozrazuje Petrovič.

V době rostoucích ekologických požadavků musí i fast foody přizpůsobit své provozy. „Energetický management je pro nás klíčový. Moderní systémy nám pomáhají šetřit 20–30 % elektřiny měsíčně oproti starším provozům,“ říká Petrovič.

Burger King se zaměřuje i na odpady a kvalitu surovin. „Dodavatelé musí splňovat přísné standardy a projít řadou auditů. Produkty neobsahují umělé přísady ani konzervanty,“ dodává.

Rostoucí náklady nahrazují objemem nákupů

Rostoucí inflace a náklady na provoz ovlivňují i ceny v restauracích. „Snažíme se nezdražovat a udržet ceny konkurenceschopné. Pomáhá nám organický růst a vyšší objemy nákupů surovin, což nám umožňuje vyjednat lepší podmínky,“ vysvětluje Petrovič.

Burger King také reaguje na poptávku po cenově dostupnějších menu. „Vždy chceme mít v nabídce variantu, která bude dostupná pro každého zákazníka,“ dodává.

Navzdory nízké nezaměstnanosti v Česku Burger King nemá problém sehnat zaměstnance. „Lidi láká možnost kariérního růstu. Během několika měsíců se mohou vypracovat až na manažerskou pozici,“ říká Petrovič.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast: 

  1. Jaký konkrétní plán má Burger King na rozšíření do menších měst a proč některá místa nejsou vhodná?
  2. Proč je Česká republika vnímána jako specifický fast food trh oproti západním zemím?
  3. Jaké nové inovace v oblasti digitalizace a umělé inteligence Burger King testuje?
  4. Jak se změnily preference zákazníků v posledních letech a co dnes nejvíce frčí?
  5. Co dalšího plánuje Burger King v rámci ESG a udržitelnosti?

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory