Patříme na Západ. Prahu jako byznysové centrum světoví hráči ale neberou, říká zlínský investor

Foto zdroj: FocusOn

Patříme na Západ. Prahu jako byznysové centrum světoví hráči ale neberou, říká zlínský investor

ZLÍNSKÝ SPECIÁL #2: Ještě za studií prodal se společníky web Auto.cz německému mediální domu. Utržené peníze začal investovat do dalších firem. Spoluzaložil značku Fixed, která vyrábí příslušenství k mobilním telefonům a je etablovaná na pražské burze. Do jeho portfolia patří i kosmetická značka RUSCONA, nedávno vstoupil do oblasti pekárenství. Vizionářství a podnikání je podle zlínského podnikatele Libora Zezulky provázané.

Libor Zezulka je zlínský podnikatel a investor, který se podle svých slov snaží přispět k tomu, aby byl život lepší. Vyzkoušel si, jaké to je žít v Německu a Švýcarsku. Procestoval také celou Evropu.  Jediné místo, které mu chybí v odškrtnutém seznamu, je Severní Amerika. „Severní Amerika je pro mě srdcovka kvůli tomu podnikatelskému naturelu a obecně prostředí, takže ta mi chybí, ale věřím, že na ni jednou dojde,“ dodává Libor s úsměvem. 

Zkušenosti má nejen s německým trhem, ale také s trhy Francie a Švýcarska. Podle jeho slov jsou si spotřebitelé v oblasti nároků ve všech státech poměrně podobní.  Hlavní roli hraje cena. „Mě třeba překvapilo, jak strašně velkou roli hraje cena – ta koncová prodejní. Byť je to země poměrně bohatší a je tam podle mě silnější střední třída, tak prostě Němec na tu cenu klade velké nároky,‘‘ říká Libor. Německý zákazník má také v oblibě slevy. Jeho firmám se osvědčilo dávat zákazníkům v Německu, Rakousku i Švýcarsku dárky k nákupu. Přibalení dárku podle Libora funguje jako skvělý marketing.

Česká republika patří na Západ

Svět si možná mylně myslí, že Česká republika je stále součástí východních států. Podle Libora se ale řadí mezi západní země. „Chtěl bych rozhodně říct, že patříme k Západu, já to tak cítím i v to věřím. Prožil jsem drtivou většinu života v kapitalismu a nic jiného než kapitalismus neznám – a obecně svobodu a demokracii, která je možná ještě důležitější než kapitalismus, ale to spolu souvisí.

Libor Zezulka má dlouhodobé sny expandovat se svým prodejem do Ameriky. Plány se ale změnily v momentě, kdy potkal svou ženu. „Když jsem potkal svoji současnou manželku, v podstatě jsem řekl OK, odložím to. Ale ano, je to tak, že jsem nějakým zvláštním důvodem i způsobem vždy tíhl k Americe. Chápu ji jako opravdu ten nejvyspělejší kapitalistický trh. Je to trh, kde je 338 milionů lidí, takže je samozřejmě v srdci každého podnikatele. Asi je to touha dobýt Ameriku i v tomto směru,“ říká Libor s tím, že se mu jeho sen jednou určitě naplní. 

Do pěti let v Americe

Mnoho známostí má i mezi lidmi z medií a korporací. „Já jsem si shodou okolností ze své práce v médiích a v korporaci jako Springer odnesl známosti třeba ze Slovenska. Je tady Marián Pavel, můj dlouholetý kamarád, který v Americe uspěl, kompletně ovládl v podstatě skoro celý byznys kolem U.S. Route 66. Dneska když poletíte do Ameriky, sednete na motorku a pojedete kolem U.S. Route 66, odshora dolů to ovládá Slovák.“

Pokud chtějí firmy proniknout na americký trh, jsou jim v České republice nápomocné agentury, které konkrétně pomáhají se začátky podnikání na tomto trhu. Je potřeba provést mnoho úkonů a celý proces je poměrně složitý. Libor Zezulka hodlá se svými firmami vstoupit na americký trh v horizontu 2 až 5 let. „Uvidím, jak to půjde. Každopádně zatím máme spoustu práce ještě v Evropě.“

Liborovo portfolio je poměrně široké. „Myslím si, že je to trošku v mojí povaze, protože já jsem vždycky byl takový, že jsem dělal spoustu věcí i ve sportu, nikdy jsem nebyl oddaný jenom jednomu sportu. Souběžně jsem dělal fotbal, basketbal, do toho jsem začal chodit do posilovny.“ Jeho „aha moment“ přišel při čtení přírodovědné knihy. Tehdy zjistil, že by i jeho podnikání mohlo být rozmanité.

„Četl jsem nějakou knihu a v podstatě jsem dospěl k tomu, že koncová značka je ta největší hodnota, které se dá v byznysu dosáhnout. Uvědomil jsem si, že zrovna v České republice jsme v tomhle strašně slabí, protože tady je spousta fantastických firem, které dodávají do Audi, do Volva, dodávají i do Applu, ale nikdo nevlastní ten Apple.“

Z burzy k pekárnám

Jeho řemeslná pekárna má původ v širší rodině. Během dvou let pomohl postavit značku na nohy a pekárna funguje jako samostatná jednotka. „Řemeslná pekárna, to je záležitost, která vzešla z toho, že moje manželka má na jižní Moravě rodinu a její vzdálená teta byla velmi úspěšná pekařka, která pekla koláče, jež byly vyhlášené v Praze. Jezdili si pro ně i herci. Ta se dostala do důchodového věku, kdy už nebyla schopná pekárnu vést. Pekárnu přebral její vnuk. Dnes je to samostatný tým, který se rozvíjí po své linii, takže já do toho vlastně v zásadě na denní bázi vůbec nevstupuji.“

Libor Zezulka investuje do kryptoměn a také se pohybuje na burze, kde aktivně spravuje asi 35 titulů. Trh kryptoměn, který v poslední době zažíval otřesy, ho moc nestresuje. „Pokud do takových oblastí vstupuji, tak tam vstupuji s takovými prostředky, že i kdyby to spadlo na nulu, počítám s tím dopředu. To znamená, že mě ty výkyvy likvidity vůbec nějak mentálně neohrožují.“

Kolik času investuje do práce? „Pokud ten projekt má své vlastníky, kteří každý den ráno vstanou a starají se o to, třeba například pekárna, tak minimálně. Tu firmu řídí Kuba a za mnou se staví jednou za 14 dní pokecat o tom, jaké další strategické kroky se udělají ten rok, aby se firma někam posunula.‘‘

Podle Libora je Praha spíše turistické město, jako byznysové centrum ho podnikatelé ve světě moc neberou. Proč si tedy vybral život ve Zlíně? „Zlín prostě tu podnikatelskou historii má. Je tady spousta skvělých lidí a je to podle mě výborné město pro život i pro rodiny s dětmi.“

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.


Zlínský speciál

Další rozhovory