AMERICKÝ SPECIÁL #4: Matěj Zahradník přes tři roky pracuje jako ředitel v zahraničním zastoupení agentury CzechInvest v New Yorku. Na střeše Českého centra v Upper East Side jsme mluvili o podnikatelském prostředí v Americe či o překážkách, které musí české firmy překonat, když chtějí prorazit na americkém trhu. „Česko pořád není silná značka. Region střední a východní Evropy bohužel pro část zdejší populace vždy bude jedna spojitá nádoba zemí někde vedle Ruska,“ říká Zahradník.
Podobně jako Česko i Spojené státy bojují s vyšší inflací, byť ne v takové míře jako my. „Inflace se tu pohybovala kolem pěti procent na rozdíl od dvouciferných čísel v České republice. Nicméně z osobního pohledu byla inflace i tak poměrně citelná. Za poslední dva roky běžné položky velmi zdražily a stejně tak se Amerika potýkala i s problémy v dodavatelských řetězcích, podobně jako Evropa,“ vysvětluje Zahradník.
Vzájemný obchod mezi Spojenými státy a Českou republikou podle Zahradníka až na malé odchylky v návaznosti na aktuální situaci dlouhodobě roste. „Pro české firmy je tu obrovský trh, který nabízí stále více možností,“ je přesvědčen šéf newyorské kanceláře agentury CzechInvest.
Prozápadní prezident je plus
Zahraniční investoři podle Zahradníka kladně hodnotí prozápadní směřování nového českého prezidenta, plusové body získává i přístup k menšinám, který Českou republiku vyčleňuje od ostatních zemí v regionu.
„V pololetí jsme tu měli také několik politických návštěv. Navštívila nás třeba předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová, předseda Senátu Miloš Vystrčil a ministři zahraničí i obchodu. Přivezli s sebou i delegaci českých firem, a to zde zanechává velmi pozitivní dojem,“ konstatuje Zahradník.
Česko pořád není silná značka
Možnost uspět na americkém trhu má podle Zahradníka jakákoliv česká firma, která nabízí nějaké unikátní řešení či produkt, který vyplní díru na trhu. Každý, kdo chce podnikat v USA, musí myslet na to, že na tamním trhu panuje obrovská konkurence a rozjet byznys v Americe není vůbec levná záležitost. „Založit pobočku a nahajrovat prvního člověka může stát i 100 až 200 tisíc dolarů za první rok,“ upozorňuje Zahradník.
Pozor je třeba dávat také na kulturní rozdíly v obchodním vyjednávání. V minulosti se stávalo, že český humor se tady úplně nesetkal s pochopením. „Některé humory, které nám přijdou velmi vtipné, mohou být velmi negativně přijaté,“ říká Zahradník.
Jedním z přetrvávajících problémů je i to, jak Američané vnímají Českou republiku. „Česko pořád není silná značka. Relativně často se ještě setkávám s Československem, slýchám to zhruba na každém pátém jednání. Region střední a východní Evropy bohužel pro část zdejší populace vždy bude jedna spojitá nádoba zemí někde vedle Ruska,“ uvádí Zahradník.
Zájem českých firem o Ameriku přesto roste a CzechInvest pro ně chystá nové programy. „Chceme podpořit jejich možnost vycestovat do Spojených států a navázat tady nové kontakty,“ vysvětluje Zahradník.
Nová byznysová centra
V rámci Spojených států dochází v poslední době k přesunům zejména technologických firem z tradičních hubů jako Silicon Valley nebo San Francisco do jiných oblastí, například Texasu, kde jim nabízejí lepší podmínky nebo je tam dostupnější pracovní síla.
New Yorku, který je považovaný za byznysové centrum světa, se to podle Zahradníka až tak netýká. „Naše sesterská agentura CzechTrade ale letos otevírala pobočku v Austinu v Texasu právě proto, že tam je spousta nových příležitostí,“ dodává.
Průměrný plat nestačí
V osobním životě se Zahradník stýká spíše s americkými přáteli, snaží se tak zapadnout do americké komunity. Často slýchá řadu vtipů adresovaných na Českou republiku, poukazuje ale na to, že řada jeho amerických přátel by se do Evropy ráda odstěhovala.
„Když se bavím s přáteli Američany, kteří pracují v místních firmách, mají pořád velmi omezenou dovolenou a mnohem náročnější pracovní dobu. Byť se to zlepšuje, často je to ještě výrazně jinde, než jsme zvyklí v Evropě,“ uvádí Zahradník.
„Je to hodně o penězích. Pokud máte dostatečný příjem, je ta země velmi pohodlná, máte skvělou zdravotní péči, dobré školy pro děti a podobně. S průměrným platem už je to náročnější,“ dodává.
Přes to všechno má podle Zahradníka New York „něco do sebe, co se nedá popsat. Něco hrozně uhrančivého, co sem lidi táhne i byznysově a já tomu naprosto rozumím.“
Celý rozhovor v podcastu nebo ve videu.
Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.