Josef Pavlík je jedním ze tří Čechů, kteří vlastní úspěšnou softwarovou firmu Spintec v Itálii. Již téměř 30 let vyvíjí systémy pro řízení restaurací, a přestože začátky nebyly jednoduché, dnes patří mezi lídry v oboru. V rozhovoru poodhalil svou cestu z Brna do srdce italské gastronomie i to, jak se mu daří propojovat českou pracovitost s italským životním stylem.
Firmu založili tři Češi, kteří se znají již z vysoké školy. Do Itálie přišli v 90. letech a s drobnými pauzami zde žijí do teď. ,,Přijeli jsme původně jen na týden udělat nějaký projekt,“ vzpomíná Josef na své začátky v Itálii. ,,Pak jsme se museli vrátit přibližně po měsíci, protože ten projekt jsme tehdy nestihli dodělat. Tak nějak jsme pendlovali mezi Itálií a studiem v Brně,“ dodává.
Italsky neuměli ani slovo a ze začátku se snažili omezovat kontakt s Italy. ,,Učili jsme se od ostatních i z televize. Naučit se italsky mi trvalo dost dlouho. Za rok jsme se ale byli schopní domluvit bez větších problémů,“ dodává.
Aplikace od Čechů pomáhá italským číšníkům
Po dokončení vysoké školy se Josef s dalšími dvěma spolužáky rozhodli v Itálii zůstat natrvalo. ,,Ze začátku to byl byznys,“ říká.
Kromě jazykové bariéry museli čelit i finančním výzvám. Nepomáhala jim ani silná italská byrokracie. ,,První roky jsme hned po výplatě tu výplatu zase zanesli zpátky do firmy, abychom měli na další provoz. Dělali jsme si srandu, že si platíme za to, abychom mohli pracovat,“ směje se Josef při vzpomínce na nelehké začátky.
Firma Spintec se zpočátku zabývala i vývojem hardwaru. ,,Ze začátku jsme si vyráběli i vlastní terminály,“ ukazuje Josef na prehistorický kus techniky. ,,Dnes už se to dělá v telefonu. Vezme se telefon, nainstaluje se do něj aplikace a objednává se přes ni,“ popisuje vývoj.
Dnes se společnost soustředí především na vývoj a prodej softwaru pro restaurace. ,,Náš systém funguje tak, že číšník od stolu na terminálu objedná pokrm, objednávka se pošle do počítače a v kuchyni a v baru se vytisknou lístečky s tím, co si ten konkrétní stůl objednal. V počítači je to pak zapsané a při placení vyjede účtenka,“ popisuje Josef hlavní funkce jejich produktu.
Vše klape jak má, budoucnost firmy je ale nejistá
Konkurence v oboru je poměrně veliká. V 90. letech však firma byla první. ,,Tehdy jsme terminály kupovali z Japonska. Následně jsme tvořili vlastní systém,“ vzpomíná. V České republice ale jejich softwary nenajdeme. ,,Jednou jsme to zkusili a nějak se to neuchytilo. Ta firma, která se o to starala, asi neměla moc zájem to rozšiřovat,“ vysvětluje. Problémem jsou i nové podmínky, které by museli splnit, pokud by chtěli fungovat na českém trhu.
Co s firmou na důchod? ,,Úplně přesnou představu nemám. Bohužel moje holky jsou spíše všechny na humanitní obory, jedna studuje práva. Ale řekněme si to upřímně, ne na vedení takovéhle firmy.“ Naději vkládá do syna svého kolegy, který by mohl firmu v budoucnu převzít.
Vývoj je rychlý a vláda pořád něco zavádí
,,Před pár lety se tu zavedly elektronické faktury. Je to přesně definovaný soubor, který se posílá oficiálním kanálem příjemci. Obsahuje všechny potřebné údaje. Tím pádem ho mám já v účetnictví a nedají se dělat podvody. Účetní nemusí ani nic hledat,“ vysvětluje novinky Pavlík.
Josef jde s dobou. Přiznává, že je velkým fanouškem umělé inteligence. ,,Platím si účet u Microsoftu pro jejich AI systém Copilot. Ten mi pomáhá psát programy,“ vysvětluje. ,,Ne že by je psal za mě, ale dost často odhadne přesně, co chci napsat, a vlastně těch pár řádků za mě napíše. Já to už jenom zkontroluju, jestli to zapsal dobře.“
Itálie byla mezi prvními zeměmi v EU, která se zásadně ohradila k rozšíření AI. To vedlo k zablokování ChatGPT na pár týdnů. ,,Bylo to spíše kvůli ochraně osobních údajů. Oni akorát museli upravit přihlašovací procedury a během 14 dní až tří týdnů se služba zase vrátila,“ vysvětluje.
Život mezi dvěma světy
I po třech desetiletích v Itálii Josef stále balancuje mezi dvěma kulturami. ,,Čas od času si říkám, jestli jsem neměl tehdy zůstat v Česku,“ přiznává. ,,Pak si zase říkám, vybral sis to, tak si nestěžuj. A já si ani nechci stěžovat, protože mně se tady hrozně líbí příroda, která je naprosto fantastická, a i lidé jsou tu otevřenější.“
Ani vzdálenost mezi zeměmi nepřetrhala rodinné pouto. ,,Jezdím do Česka minimálně jednou za rok,“ říká. ,,Dřív jsme jezdili častěji, teďka s rodinou je to trochu komplikovanější, ale jezdím tam za rodinou, mám rodiče, bratra.“
Pandemie byla drsná
Podle Josefa byla pandemie velmi nepříjemné období. „Ve městech se mohlo jít 100 metrů od baráku a to muselo být hrozné. My máme za domem les, takže jsme se mohli projít. Naštěstí mi nikdo tady v okolí nezemřel,“ vzpomíná Pavlík. Díky pandemii ale ztratil zájem o geocaching, díky kterému trávil víkendy v přírodě.
Přestože je Josef v Itálii spokojený, vidí i některé problémy. ,,Nelíbí se mi, že se tady nikdy nic nedodělá. Spousta projektů, teď mám na mysli státních nebo velkých projektů typu stavba železničního tunelu, se hrozným způsobem protahuje,“ kritizuje.
Děti si rodiče musí vyzvednout, školy se o ně bojí
Italské děti jsou do 18. roku života nesvéprávné, občanka tak skoro nic neznamená. ,,Školy nepustí děti, které ještě nechodí do páté třídy domů samotné. Musí si pro ně přijít rodiče a to se mi nelíbí. Před 10 lety to šlo, teď si někdo vymyslel, že je to asi nebezpečné,“ stěžuje si.
Zmiňuje také přebujelou byrokracii. ,,Je tady víc zákonů než listí na stromě. Jakýkoliv zákon, který se tady udělá, tak ne že by se potom zrušil. K němu se udělá dodatek a dodatek k dodatku a dodatek ke druhému dodatku,“ popisuje na závěr složitost italského právního systému.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. Dozvíte se mimo jiné:
- Jak se Josef učil italsky a jak dlouho mu trvalo zvládnout jazyk
- Proč firma nezůstala jen u jedné instalace systému v České republice
- Jaké jsou nejnovější trendy v gastronomickém softwaru
- Jak Josef využívá umělou inteligenci při své práci
- Detaily o tom, jak rodina prožívala pandemii covidu-19 v Itálii
- Josefovy úvahy o budoucnosti firmy a možném nástupnictví
- Překvapivá fakta o italském školství a péči o děti
- Zajímavosti o složitosti italské legislativy a byrokracie
Italský speciál byl natáčený v průběhu června 2024 v italském Miláně a okolí. Děkujeme partnerovi speciálu, firmě Slevomat.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.