Americké letecké společnosti očekávají, že se v nastávajících měsících budou hudební fanoušci stále častěji přepravovat do Evropy. Lístky na koncerty jsou tu totiž ve srovnání s USA o tisíce dolarů levnější. Informaci přinesl web CNN.
Letecká společnost United Airlines oznámila, že poptávka po letech do portugalského Lisabonu, kde Taylor Swift vystupovala v rámci svého turné „Eras Tour“, vystřelila ve dnech koncertu o 25 % výše v porovnání s loňským létem. Rezervace do dalších evropských měst, kde zpěvačka v nadcházejících týdnech vystoupí, včetně Madridu, Edinburghu a Dublinu, také prudce rostou.
Největší navýšení poptávky zaznamenaly United Airlines u letů do Milána a Mnichova na červencová vystoupení Taylor Swift – jde až o 45 % více cestujících než loni. Společnost Delta Air Lines také registruje zvýšenou poptávku po zaoceánských letech.
Obě letecké společnosti se tak připravují na rekordní počet letních cest. Delta a United uvedly, že během víkendu, kdy si v USA připomínají Den obětí války, přepraví téměř 3 miliony lidí, což je o 5 % více než v loňském roce.
Skupina Airlines for America, která zastupuje hlavní americké letecké společnosti, předpovídá na letošní léto rekordní počet cestujících: dopravci by měli přepravit 270 milionů cestujících, což je o 6 % více než loni.
Nárůst počtu rezervací je jen dalším příkladem „swiftonomiky“, tedy schopnosti popové ikony ovlivňovat ekonomiku měst a zemí, které navštíví v rámci svého mamutího celosvětového turné.
Podle nedávné zprávy společnosti Barclays si na koncerty superhvězdy ve Spojeném království najde koncem letošního léta cestu více než 1 milion „swifties“. Očekává se přitom, že typický fanoušek utratí za cestu, ubytování a další výdaje 642 liber (přes 18 tisíc korun), což do ekonomiky přinese celkem 755 milionů liber (skoro 22 miliard korun).
„Pokud jde o kulturní ikony, jako je Taylor Swift – podobně jako jsme to viděli u Elvise a beatlemánie v 50. a 60. letech –, mají příznivci tak silné pouto k umělci a ke zbytku fandomu, že touha utrácet je ještě větší,“ tvrdí Peter Brooks, hlavní behaviorální vědec společnosti Barclays.
Autor: Petr Pláteník