Pozor na Allegro nebo Temu. Problematické praktiky popisuje majitel e-shopu

Foto zdroj: FocusOn
Byznys E-commerce 27. 06. 2024

Pozor na Allegro nebo Temu. Problematické praktiky popisuje majitel e-shopu

Český e-shop s pánskými trenýrkami a spodním prádlem Trenýrkárna se pouští na tenký led fashion byznysu. Před pár měsíci koupil značku Pietro Filipi, která dříve oslňovala na módních molech. Posledních pár let je však v insolvenci a hledala pomocnou ruku. O pozadí tohoto překvapivého tahu i o problematice e-shopů jako Temu nebo Allegro jsme si v pořadu Big Deal povídali s Ruslanem Skopalem.

Agresivní reklamy a velký úspěch. Trenýrkárna je na trhu přes 10 let a za tu dobu si vybudovala silnou pozici v oblasti pánského spodního prádla. Vlastní dvě zavedené privátní značky – Styx a Loown, ale do vyšší módní ligy zatím nepronikla. To se má změnit právě s Pietro Filipi. Při akvizici této značky není Trenýrkárna vedena čistě byznysovým kalkulem. Jejich finanční nabídka nebyla nejvyšší, přesto tento brand získali.

Na lidském porozumění záleží

„Dosáhli jsme toho i díky příběhu Styxu, což je naše první privátka z roku 2018. Tehdejším majitelům jsme slíbili, že budeme vyrábět v Česku, zachováme tradici i ducha značky a že z toho neuděláme něco, co to není. Také jsme se zavázali zachovat některé CSR aktivity, například podporu Pink Bubble. To je charitativní nadace, která pomáhá onkologicky nemocným dětem. Jeden ze spolumajitelů totiž bohužel zemřel na rakovinu mozku. Od toho momentu držíme vzpomínku na Petra Vlasáka,“ vysvětluje Ruslan Skopal, CEO Trenýrkárny.

S Pietro Filipi nemají megalomanské plány. „Věděli jsme, že první portfolio bude spodní prádlo. Měli jsme na to 8–10 týdnů, takže nebyl prostor vytvořit celou kolekci,“ vysvětluje Skopal. Lidé si značku Pietro Filipi oblíbili díky její kvalitě a originalitě. „Sledovali jsme je dlouho, a i přes klopýtnutí bývalého majitele Michala Mičky má značka stále skvělou reputaci, srovnatelnou s Gantem,“ pochvaluje si Skopal.

Inovativní prvky míří na módní trh

V nabídce mají zajímavé produkty, mezi které patří menstruační kalhotky nebo pánské spodní prádlo s inovativními prvky. „Jsou to prémiové produkty, které budou cenově nižší a kvalitativně výše než například Calvin Klein. Jednáme i o akvizicích, abychom mohli proniknout do různých obchodů. Hledáme také designéry,“ dodává Skopal.

Zároveň si uvědomuje, že cesta od e-commerce ke kamennému retailu není snadná. „Zákazník si chce na oblečení sáhnout, vyzkoušet ho, chce se cítit dobře. U trenýrek to tolik neřeší, ale u košile nebo saka jde o klíčovou věc. Nechceme nic uspěchat. Moc se neví, že ta značka byla převážně dámská, a navrhnout dámskou kolekci je ještě těžší,“ vysvětluje opatrný postup.

Kostlivce ve skříni zatím nenašli. Tím, že koupili pouze značku, se vyhnuli problémům. „Po insolvenčním řízení tam ani kostlivec být nemůže. Firma je v insolvenci, protože bývalí majitelé nadělali mnoho dluhů. Tím, že odkupujeme jenom určité prvky, co se nám mohou hodit, jim finančně přispíváme, ale není to úplně jednoduché,“ dodává s tím, že jdou cestou malého rizika.

Negativní konotace nehrály roli

Co vedlo ke koupi značky? Emoce nebo potenciální zisk? „První je byznys. Ze 65 % má u nás podíl investor SMP Invest. Já jako jednatel a zodpovědná osoba mám dlouhodobě na starost, aby byla společnost udržitelná a generovala finance,“ komentuje Skopal s tím, že investor podporuje především české produkty. „U investora se projevila i určitá nostalgická myšlenka,“ dodává.

„Zákazník má rád značku a vnímá, že ta nemůže za to, kdo ji vlastnil. Jde tu hlavně o čas, a proto jsme trochu spěchali,“ prezentuje svůj postoj. Hlavní podle Skopala je, aby značka zůstala v povědomí zákazníků.

Boj s čínskými titány aneb fér pravidla pro všechny

Skopal je známý nejen jako úspěšný podnikatel, ale i jako ostrý kritik čínských e-shopů působících na českém trhu. Zejména marketplace Temu je mu trnem v oku. „Nejde mi jen o čínské e-shopy, protože ani Allegro to nemá úplně v pořádku, také se vyhýbají odpovědnosti,“ dodává. Upozorňuje na to, že obchody se takto velmi často stávají hrozbou pro své zákazníky.

Jako příklad uvádí hračky, které nesplňují evropské bezpečnostní normy a certifikace. „Malé dítě třeba spolkne kus nekvalitního plastu a co pak? Kdo ponese odpovědnost, když něco takového koupíte na Temu?“ klade řečnickou otázku.

„Produkt z Temu nesplňuje nic. Nemá na sobě ani uvedeno, kde byl vyroben, z čeho je a jak se má prát,“ diví se.

Daně nijak nepodchytíme, Temu dál jede svou kampaň

Podle Skopala čínské e-shopy neplatí DPH a recyklační poplatky, čímž poškozují nejen státní kasu, ale i životní prostředí. „Vadí mi, že hráči jako Temu či Shein zneužívají důvěry, kterou jsme si my domácí e-shopy léta budovali. Tváří se jako české obchody, ale přitom obcházejí naše zákony a prodávají často nebezpečné zboží,“ zlobí se Skopal a upozorňuje, že také využívají data uživatelů a napadají bankovní účty.

Dno pocítili na vlastní kůži

Sám prý zažil, jak těžké je konkurovat gigantům dotovaným miliardami na marketing. „U nás jihlavská značka Povidlo má byznys postavený na potisku textilu – konkurentem jí je pak Temu. Minulý rok měla osm zaměstnanců, teď už má pouze čtyři. Meziročně šel ten byznys o 60 % dolů,“ stěžuje si Skopal.

Řešení vidí v omezení přístupu k reklamním systémům, pokud zahraniční firma nehraje podle místních pravidel. „Ať Google a Facebook neprodávají reklamu tomu, kdo neplatí daně a porušuje zákony. To mi přijde fér,“ dodává Skopal.

Trenky navrhne člověk, expanzi zvládne AI

Přes kritiku zahraničních e-shopů se Trenýrkárna nebojí sama expandovat za hranice. Letos na podzim chystá vstup na 13 nových trhů najednou. S takovou expanzí jí výrazně pomáhá umělá inteligence.

„Když jsme před dvěma lety spouštěli jeden nový trh, stálo nás to 600 tisíc a půl roku práce. Dnes díky AI a automatizaci zvládneme 23 zemí za jediný rok a milion korun,“ pochvaluje si Ruslan Skopal.

Nejvíce času a peněz prý AI ušetří na lokalizaci webu, překladech textů a nastavení marketingu pro každou zemi. Samotný design trenýrek ale stále nechávají na lidech.

„Máme skvělého návrháře Jirku Čermáka, který pro nás pracuje 18 let. Jeho kreativitu a cit pro střihy jen tak nenahradíme. Až jednou odejde, umělé inteligenci se nebráníme, ale živého člověka bychom za stroj neměnili,“ tvrdí šéf Trenýrkárny.

Nové vzorky oblečení přicházejí

Pod hlavičkou značky Pietro Filipi zatím nevzniklo žádné sako ani košile, pouze několik vzorků triček a polokošil. 

Nechceme nic ošidit. U trenýrek si zákazník leccos odpustí, ale když mu za dva tisíce nesedne košile, už se nevrátí. Zkoušíme materiály, střihy, hledáme správný směr. Ale věříme, že díky kvalitě a tradici značky Pietro Filipi uspějeme,“ uzavírá s optimismem Ruslan Skopal.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory