V České republice hraje digitální hry až 17 procent dětí. Nejčastěji jsou to děti a mladiství od 11 do 19 let. V průměru u obrazovek tráví přes čtyři hodiny denně. Hlavním lákadlem je platforma Roblox. Tato hra má přes 200 milionů aktivních hráčů na celém světě. Nejvíce ale podle serveru BBC oslovuje malé děti.
V poslední době se objevilo mnoho případů, kdy rodičům záhadně mizely peníze z bankovních účtů. Na vině často byly jejich ratolesti, které nakupovaly hry a různá herní vylepšení. Nákup mohly provést například z tabletu nebo mobilního telefonu, se kterým měl rodič spárovanou kreditní kartu.
To je i případ Georginy Mundayové z Velké Británie. Její desetiletá dcera utratila více než 2 500 liber (cca 69 tisíc korun) poté, co se jí podařilo změnit heslo od tabletu. Peníze utratila na herní stránce Roblox. Georgina se o nákupech své dcery nedozvěděla hned, dcera nakupovala postupně. Po zjištění, kam peníze z účtu zmizely, nevěděla co dál.
Vyděšená matka kontaktovala banku, ta jí ale peníze vrátit odmítla s tím, že je utratila její vlastní dcera. Následující týden byla Georgina nadále v kontaktu s bankou i podporou Apple. ,,Zkusila jsem znovu Apple – ti mi jen přečetli jejich uživatelské podmínky. Následně jsem kontaktovala BBC Radio 4.“ Po zásahu rádia banka Georgině vrátila peníze i s omluvou, píše BBC.
Roblox jako nový fenomén
Multiplayerová free-to play platforma byla vyvinuta v roce 2006 a nabízí hráčům sdílení herního světa. Nechybí ani velké možnosti kreativity. Podle odhadů Roblox ročně vydělává až sto milionů dolarů (přibližně 2 200 000 000 korun) a je populárnější než Minecraft. Robux je jejich in-game měna, kterou lze získat z předplatného nebo přímým nákupem pomocí kreditní karty.
Každý hráč si na začátku vytvoří svého avatara, se kterým může putovat do různých světů a her. Na této platformě najdete mnoho možností, například střílečky, závody anebo skákačky. Sto Ruboxů má hodnotu jednoho dolaru. Taková částka stačí na jednu kosmetickou úpravu postavy. Proto se zde nákupy dětí mohou vyšplhat do vesmírných částek.
Tato hra také vzbuzuje otázky bezpečnosti. Roblox cílí spíše na menší děti, které tak mohou být ohrožené nechtěným návštěvníkem. Velmi často se také stává, že děti vidí ve hře škodlivý a rozrušující obsah.
Děti nakupují v online prostředí velmi snadno
V Anglii i po celém světe začíná přibývat případů, kdy děti používají rodičovské účty k herním nákupům. Na tento problém už poukazuje i Evropská komise, která v lednu 2023 projednávala návrh, který by celý systém mohl změnit. Komise chce zajistit hráčům větší ochranu a také lepší kontrolu ze strany rodičů. V návaznosti na články BBC reagoval na toto téma i předseda Smíšeného výboru britského parlamentu pro návrh zákona a online bezpečnost Damian Collins. Pro BBC řekl: „Myslím si, že by společnosti měly mít povinnost varovat lidi před podezřelou aktivitou, jako je velké zvýšení výdajů. Stejně jako varují banky své klienty před neobvyklými transakcemi.“
Společnost Apple upozorňuje rodiče, že existují způsoby, jak nastavit účty, aby je upozornily, že si dítě chce něco koupit. Také by svým dětem neměli prozrazovat hesla a kódy, kterými schvalují platby. Konkrétně u hry Roblox mají rodiče přístup k sadě rodičovských kontrol. Mohou omezit částku, kolik může jejich dítě utratit a také si mohou nastavit upozornění na proběhlé transakce.
Autor: Eva Kaisrová