Je veřejným tajemstvím, že Apple strávil téměř deset let prací na elektromobilu, což je projekt, který zdánlivě dává smysl. Společnost má hodně peněz, ve velkém měřítku vyrábí hardware poháněný bateriemi a značka má velkou prestiž. Postavit auto je však těžší, než se zdá, píše server Bloomberg.
Horace Dediu má už sedm let jednu myšlenku. Jako dlouholetý analytik v oblasti výroby telefonů a vášnivý fanoušek společnosti Apple zpopularizoval termín „mikromobilita“, který popisuje rostoucí počet malých elektromobilů, jež nejsou automobily. Jeho posedlost je průsečíkem všech těchto zájmů: Dediu je přesvědčen, že Apple by měl vyrobit elektrokolo nebo něco podobného.
„V zásadě věřím, že pro Apple neexistuje lepší produkt v oblasti mobility než mikromobilita. Je to tak appleovské, tak jobsovské, že vás to prostě praští do tváře… Steve by se do toho pustil,“ uvedl pro Bloomberg Dediu.
Projekt nazvaný Titan se v kalifornském Cupertinu – sídle Apple – zatím toulá mezi jendotlivými manažery společnosti. Elektrokola mezitím zažívají boom a ukazují velký prostor k růstu. To dává Applu šanci udělat něco, co se mu nepodařilo od dob iPhonu: vytvořit produkt, který definuje kategorii a zároveň mění vztah lidí k času a prostoru.
„Apple mění způsob, jakým lidé přemýšlejí o světě a jak se světem komunikují,“ říká Tony Fadell, bývalý manažer společnosti Apple, který pomáhal vytvořit iPod a později spoluzaložil startup Nest Labs. „Dělat další auto není to samé. Nezmění to mnoho z toho, jak žijeme. Silnou stránkou společnosti Apple bude schopnost přimět lidi, aby přemýšleli o různých způsobech mobility – na dvoukolových, tříkolových a lehkých čtyřkolových vozidlech,“ dodal Fadell.
Trh s elektrokoly překročí za 8 let jeden bilion korun
Celosvětový prodej elektrokol podle jednoho z odhadů překročí do roku 2030 hranici 40 miliard dolarů (přes jeden bilion korun). To je vedle rychle se rozvíjejícího trhu s automobily zanedbatelná částka: Jen v USA prodaly automobilky v loňském roce více než 15 milionů vozů v průměrné hodnotě téměř 50 000 dolarů (1,25 milionu korun).
V celosvětovém měřítku je však zřejmé, že budoucnost elektromobilů přeje těm malým. Bloomberg odhaduje, že do roku 2040 bude na silnicích po celém světě jezdit více než 750 milionů dvoukolových a tříkolových elektromobilů a 700 milionů elektromobilů.
Konkurence nespí
Některé společnosti již vyrábějí špičková elektrokola, která jsou v podstatě iPhony na dvou kolech. Ukázkovým příkladem je nizozemský startup VanMoof a jeho belgický konkurent Cowboy, jehož nejnovější modely začínají na více než 3 000 dolarech (přes 75 tisíc korun) – oba vyrábějí kola s držáky na řídítka, které jezdcům umožňují používat jejich chytré telefony jako přístrojové desky zobrazující mapy, rychlost a nabití baterie. Z pohledu společnosti Apple by mohlo být rozumné přenechat hardware těmto nováčkům. Když už jezdci jezdí na svých iPhonech, proč se zabývat podvozky, koly a motory?
Apple má však v přípravě další nový hardware: chystanou náhlavní soupravu pro smíšenou realitu, která podle Dediua posiluje argumenty pro e-kolo. Představte si, že jedete na elektrokole Apple, zatímco vaše brýle Apple AR sdílejí navigaci turn-by-turn, vaše hodinky Apple Watch poskytují zpětnou vazbu, kolo samo sleduje informace o výkonu, rychlosti a kvalitě vzduchu – a možná vám kavárna před vámi pošle slevový kupon, aby vás přiměla se zastavit. V tomto scénáři se z elektrokola Apple stává přesně ten typ produktu, který podle slov generálního ředitele Tima Tooka společnost miluje: produkt, v němž se snoubí hardware, software a služby.
Autor: Jiří Böhm