Málokoho dnes napadne vrtat díru do zdi ručně, psát dopis na stroji nebo chodit telefonovat z pošty. A stejně jako nám běžný život zjednodušuje třeba vrtačka, e-mail, mobilní telefon a spousta dalších chytrých věcí, mění se i způsob výroby a využívání lidské práce ve firmách. Jaké jsou výhody chytré práce s pomocí kolaborativních robotů a kde všude už se s nimi můžete setkat, přibližuje Pavel Bezucký, generální ředitel společnosti Universal Robots pro střední a východní Evropu.
Co pro vás osobně znamená pracovat chytře?
V obecné rovině především netrávit zbytečně čas věcmi, které se dají vyřešit rychleji, efektivněji nebo zkrátka lépe. V případě firem to znamená mimo jiné nebát se svěřit nudné repetitivní, fyzicky náročné nebo přímo nebezpečné činnosti kobotům a uvolnit si tak ruce pro důležitější věci, které naopak nikdo jiný než člověk tak dobře nezvládne.
Jak moc rozšířené využívání robotů dnes je? Kolik robotů je například zapojeno do výroby v rámci České republiky?
Je to rozhodně víc, než si lidé běžně myslí. Podle našich statistik už 23 procent menších firem v ČR začlenilo do svých výrobních činností kolaborativního robota. Po celém světě je aktuálně v továrnách nasazeno 2,7 milionu průmyslových robotů. Jen za rok 2020 jejich počet stoupl o 12 %. Více než 50 tisíc z toho tvoří koboty UR, což z nich dělá jedničku na trhu v kolaborativní robotice.
Jde hlavně o velké firmy, jako jsou třeba automobilky, nebo mezi nimi najdeme i menší podniky?
Kolaborativní roboty jsou na rozdíl od velkých průmyslových robotů výhodné právě i pro střední a menší podniky. Vyplatí se jim hlavně díky své flexibilitě, mobilitě a snadnému ovládání. Když k tomu připočtete i relativně nízké pořizovací náklady, nenáročnost na energie a samozřejmě ohromnou výkonnost, můžou díky kobotům svou konkurenceschopnost znatelně zvýšit i docela malé podniky. Pracovat chytře se zkrátka vyplatí každé firmě.
Jaký je tedy rozdíl mezi klasickými průmyslovými roboty a kolaborativními roboty, takzvanými koboty?
Jak napovídá název kolaborativní, jde o roboty vyvinuté speciálně pro úzkou spolupráci s člověkem. Pracují bok po boku s lidmi, pomáhají jim s obtížnými, nebezpečnými nebo příliš stereotypními úkoly. Jsou mnohem menší a lehčí, takže na rozdíl od velkých průmyslových robotů nepotřebují takový prostor k instalaci, nemusí být umístěné v bezpečnostních klecích a nekladou tedy žádné nároky na stavební úpravy výrobní haly. Mají výrazně nižší pořizovací cenu a jsou jednoduché na obsluhu, požadovaný úkon je můžete naučit i pouhým ručním naváděním. V podstatě tak odbourávají všechny obavy, které podniky měly z klasické robotizace.
Co bývá hlavní motivace podniků pro pořízení kobotů?
Těmi hlavními důvody jsou především dlouhodobé problémy na trhu práce. Nedostatek kvalifikovaných lidí a nízká nezaměstnanost trápí Českou republiku stabilně, v posledních letech se k tomu ale kvůli covidu navíc přidaly i výpadky zahraničních pracovníků a další potíže. Když k tomu přidáte zvyšování poptávky v celé řadě oborů, nároky na bezpečnost práce a mnohem větší tlak na kvalitu výsledných produktů, je pořízení kobota ideální řešení. Firmy se pak můžou místo neustálého hašení problémů se zaměstnanci mnohem víc soustředit na svůj vlastní rozvoj.
Pro které segmenty se robotizace hodí víc? A jsou nějaké oblasti, kde se s automatizací naopak moc nedá počítat?
V podstatě není obor, kde by se koboty nemohly uplatnit. Každá manuální práce se dá efektivně zautomatizovat. Každé firmě se vyplatí využívat správně potenciál lidí a robotů. U nás třeba táhne průmyslovou robotizaci hlavně automobilový průmysl, ale nárůst aplikací je citelný i v segmentech elektroniky, plastů, potravinářství, ve farmaceutickém průmyslu a v dalších oblastech. Koboty ale najdete i v zemědělství nebo pohostinství.
Jak složité je vybrat vhodné řešení pro danou firmu?
V případě Universal Robots je ten výběr opravdu jednoduchý. Máte vlastně jen čtyři možnosti, které se liší manipulačním zatížením od tří do šestnácti kilogramů, dosahem a velikostí. Následně pak je potřeba vyřešit ještě systémové příslušenství podle požadované činnosti. Zákazníkům jsou navíc k dispozici zkušení poradci, objednat si můžou dokonce vyzkoušení kobota přímo ve svém provozu.
A následné programování kobota, zavádění do provozu? Jak náročný je tenhle proces a jak dlouho to celé trvá?
Naše koboty jsou navržené tak, aby i celý tenhle proces probíhal jednoduše, intuitivně a rychle. Do výroby můžete kobota zapojit v podstatě v řádu hodin od jeho vybalení z krabice. Kromě toho, že ovládání a programování zvládne téměř každý, nabízíme zákazníkům například i sdílení zkušeností v rámci webinářů vedených specialisty v oboru.
Výhodou kobota je jeho flexibilita. Znamená to, že když potřebuju automatizovat jinou činnost, stačí přeprogramovat stávajícího kobota? Nemusím si pořizovat dalšího?
Přesně tak, pokud kobota v danou chvíli potřebujete jinde, můžete ho přeprogramovat a díky malým rozměrům a hmotnostem posunout jinam. V praxi to znamená, že můžete kobota využívat pro jednu činnost na ranní směně a na odpolední ho jednoduše přemístit na opačnou stranu haly a využít zase pro úplně jinou činnost.
Říkáte, že kobot se vyplatí. Jak dlouho to tedy trvá, než se investice do kobota firmě vrátí?
Ta návratnost se samozřejmě liší v závislosti na různých parametrech, ale obecně je u našich kobotů díky jejich nízké pořizovací ceně a naopak vysoké efektivitě velmi rychlá, často v řádech měsíců. Ostatně každá firma si může návratnost zhruba spočítat, na základě našich dlouholetých zkušeností jsme na webu Universal Robots spustili jednoduchý online kalkulátor. Pro detailnější počítání návratnosti a konkrétní řešení jsou pak zájemcům samozřejmě k dispozici naši poradci, kteří jdou více do hloubky a dokážou zodpovědět i jakékoli další dotazy.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.