Studie trojice amerických univerzit naznačuje, že elektrická vozidla neumožní tak hladký přechod na bezemisní dopravu, jak se předpokládalo. Elektromobily jakožto budoucí náhrada za benzínové kolegy se v současné době používají o polovinu méně než konvenční automobily.
Vláda úřadujícího amerického prezidenta Bidena vyjádřila podle informací webu TechXplore záměr transformovat zemi směrem k elektromobilům a bezemisním vozidlům. Státy jako Kalifornie tuto iniciativu podporují a pracují na trvalém zákazu prodeje nových automobilů na fosilní paliva v příštích 15 letech. Nedávno zveřejněný výzkum ale ukazuje, že jsou elektromobily kupovány a používány mnohem méně, než si tvůrci těchto zákonů a iniciativ mysleli.
„Stále je toho tolik, co nevíme o nákladech a výhodách elektromobilů, takže se zdá být vhodné mít při přechodu na tuto formu pohonné energie určitou pokoru,“ prohlásil spoluautor studie David Rapson, docent na University of California v Davisu. „Přístupy, které ponechávají otevřené více technologických cest, jsou žádoucí; zákazy a mandáty se zdají předčasné.“
Zákonodárcům čísla nevyšla
Výzkumný tým spojil miliardy hodinových měření elektroměrů s evidenčními záznamy elektrických vozidel v Kalifornii – v domově přibližně poloviny elektromobilů v USA. Zjistili, že zakoupení elektromobilu zvyšuje spotřebu elektřiny v domácnostech o 2,9 kilowatthodiny denně – o méně než polovinu částky předpokládané státními regulačními orgány.
Po odvození mimodomácího nabíjení se spotřebovaná elektřina rovná cca 5300 najetým kilometrům elektromobilu ročně, to je zhruba o polovinu víc, než stanovuje odhad používaný regulačními orgány, a také o polovinu větší než počet ujetých kilometrů vozidel na benzín.
„Pointa není, že by EV nikdy neměly být nebo nikdy nebudou naší budoucností,“ uvedla spoluautorka studie Fiona Burlig, odborná asistentka na Fakultě veřejné politiky University of Chicago. „Spíše je to tak, že tvůrci politik možná podceňují náklady na plně elektrický pohon.“
Tesla „žere“ víc než tržní standard
Výzkum také porovnával různé typy elektromobilů a zjistil, že Tesly spotřebovávají téměř dvojnásobné množství elektřiny za hodinu než ostatní studované elektromobily. To je pravděpodobně způsobeno kombinací několika faktorů, včetně vyšší kapacity baterie u těchto vozidel.
„Existuje několik možných vysvětlení, proč jsou elektromobily využívány mnohem méně než konvenční automobily, a rozklíčování těchto důvodů je dalším bodem naší výzkumné agendy,“ uvedl dalši ze spoluautorů James Bushnell, profesor na katedře ekonomie na University of California v Davisu.
Dalším „kalifornským“ faktorem podle něj mohou být vysoké ceny elektřiny. „Je důležité pochopit, proč jsou EV využívány mnohem méně, aby bylo možné správně zvážit náklady a přínosy politiky elektrických vozů a maximalizovat přínosy pro životní prostředí.“
„Spolu s motivací lidí k nákupu a řízení elektromobilů by měli zákonodárci investovat do infrastruktury potřebné k zajištění toho, aby elektromobily plně využívaly obnovitelné zdroje elektřiny,“ uvedla Catherine Wolfram, další z autorek studie a profesorka na University of California v Berkley. „Tímto způsobem zajistíte, že elektrické vozy dostojí očekávání jako zásadní krok ke snížení světového znečištění životního prostředí.“