V posledních letech se na trhu s elektromotorkami objevuje zvýšený zájem o levnější produkty, projevit se to může ale v kompromisech s kvalitou. „Například naše nejlevnější modely, určené pro tříleté děti, se prodávají za cenu kolem 30 tisíc korun. Čínské firmy však nabízejí podobné produkty za téměř poloviční ceny. Odráží se to v nižší kvalitě, kterou zákazníci mohou poznat už po první jízdě,“vysvětluje v dalším dílu pořadu Green Spin Michal Kubánek ze společnosti Kuberg.
Nový investor přinesl do Kubergu impuls. „Od té doby pokračuje restart firmy v několika fázích. Nyní nám hezky běží výroba. A začínáme startovat druhou fázi – prodej a marketing. Motorky už postupně dodáváme zákazníkům,“ říká Kubánek.
Společnost se pyšní nejen vysokou kvalitou produktů, ale i jejich nízkou poruchovostí. „Motorky, které jsme dali na trh před 10 lety, stále jezdí a nic do nich zákazník neinvestuje. U čínských výrobců je sice cena co nejdostupnější, ale stejnou částku, kterou do stroje zákazníci vloží, pak vydávají za náhradní díly,“ upozorňuje výrobce.
Američané jsou hlavní cílovkou
Společnost Kuberg v minulosti zaznamenávala velkou poptávku, mnohdy ani nestíhala dodávat. Letošní výrobní strop si firma nastavila na 1 400 kusů. „Většina z nich jde na export, jen 10 % produkce zůstane v ČR,“ dodává Kubánek. Mezi největší odběratele se řadí Amerika, EU a Ekvádor.
Trendy v oblasti motorek se nemění. „Jde o stále se zvyšující výkony. Dnes ty nejvýkonnější stroje převyšují benzínové motocykly,“ vysvětluje výrobce.
Sice levně, ale s poruchou
Čínští výrobci představují pro celý český trh velkou konkurenci. Jejich strategie totiž spočívá v levných produktech. S nízkou cenou je ale spojena horší kvalita a slabší výkony. Sekundární trh to ale neodradilo. „Je to dlouhodobý trend a čínské konkurence bude přibývat. My chceme být nejkvalitnější. Od firem, které prodávaly čínské výrobky, víme, že s nimi nejsou moc spokojené, a to z několika důvodů. Velmi často dochází k tomu, že distributoři nemají na motorkách žádnou marži a nemohou tak poskytovat zákazníkům další služby,“ vysvětluje, v čem spočívají rozdíly.
Drsný motorkář odsuzuje elektro?
Firma začínala s výrobou dětských motorek, protože děti neměly předsudky. „Motorkář by vám v roce 2012 na elektromotorku nesedl,“ vzpomíná Kubánek. Zákazníky tak bývají většinou rodiče, kteří kupují motorky svým dětem. „Největší zájem u dětských motorek je o nejmenší model, který je pro děti ve věku 3 let, a pak o modely pro 5–6leté,“ vysvětluje Kubánek s tím, že děti se na elektromotorky naučí a nechtějí je měnit.
„Velmi dobře se nám prodávají dospělé modely Kuberg Ranger, které jsou takovým hybridem mezi motorkou a koloběžkou, což je velice zábavné,“ popisuje svého oblíbence s tím, že cena nejdražší elektromotorky se pohybuje okolo 200 tisíc korun.
Motory a klíčové komponenty z Česka
Pokud se motorka porouchá, oprava bývá velmi snadná. Možných závad je opravdu málo. „V našem případě je to o povolení čtyř šroubků. Nejproblematičtější část může být samotná detekce problému, protože máme motorky po celém světě. Zákazníkovi se pošle díl anebo je dostupný na jeho trhu,“ dodává Kubánek.
„Vyrábíme si motory a klíčové věci. Z Číny se nakupují pouze plastové komponenty a třeba pneumatiky,“ říká na závěr Kubánek.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.