Byla to 24. nejrychleji rostoucí firma a vloni málem zkrachovala. V rychle se měnícím světě technologií a digitálního marketingu není jednoduché udržet krok. Vítek Schlesinger, zakladatel kreativního a technologického studia Blackfish, však ukazuje, že se správným přístupem a vizí je možné uspět i na náročném mezinárodním trhu. V rozhovoru pro pořad Inside Tech Schlesinger odhalil pozadí fungování své firmy, plány do budoucna i zkušenosti s expanzí do zahraničí.
Nikdy nebyli startupem, spíše s nimi dělali. „Neděláme produkt – děláme služby,“ vysvětluje na začátek. Blackfish, založený před více než pěti lety, se zaměřuje na tvorbu brandů, webů a aplikací pro významné klienty. Do jejich portfolia patří například Lego či Zásilkovna.
Schlesinger popisuje zaměření firmy dopodrobna: „My děláme brandy a na to navázané weby a aplikace, teď jenom třeba vyvíjíme aplikaci pro Lego, jejich interní určenou na webináře a eventy, nebo třeba děláme novou aplikaci Zásilkovně.“
Loni jsme málem zkrachovali
Jakožto 24. nejrychleji rostoucí firma v Česku má mnoho povinností. K úspěchu ale patří i rizika. „Málem jsme zkrachovali na podzim minulého roku. To, že jsme se umístili tak vysoko, s sebou nese takovou věc, že každý rok dáte double – dvojnásobné tržby, což my jsme dali,“ dodává. Tento rapidní růst s sebou ale přinesl i výzvy v podobě odchodu klíčových zaměstnanců a nutnosti restrukturalizace firmy.
„Během dvou měsíců nám odešlo 14 lidí, což byla velká část. Umíme vypěstovat ve firmě talenty, kteří si pak zakládají své vlastní firmy,“ vzpomíná s úsměven Schlesinger a dodává, že s těmito exzaměstnanci i nadále má dobré vztahy.
Zajímavostí je, že Blackfish má silné vazby na Dánsko. „Já jsem tam kdysi žil, a to se projevuje i v tom, že jsme vždycky měli více než polovinu klientů z Dánska a to bylo jako směrodatné – určující pro ty první roky. Teď už se to více překlopilo. Dodnes je to ale můj druhý domov. Dánsky ale neumím ani slovo – stačí angličtina. Kultura je tam hodně tolerantní,“ směje se Schlesinger.
Dvojnásobný růst společnosti v Čechách
Finanční stránka podnikání je vždy důležitým aspektem. Schlesinger otevřeně hovoří o obratech a ziscích. Poukazuje na dvojnásobný růst. „Ten růst, který jsme měli, byl dvojnásobný každý rok, vlastně minulý rok to bylo 31 milionů korun. Takže si to můžete takhle zpátky spočítat. Růst za poslední čtyři roky byl 444 % – přesně. Se ziskovostí je to úplně super srandovní, minulý rok to byly 2 % a ty předchozí zhruba 8–12 %, což je dobrý, ale i špatný výsledek na to, že rostete půlku.“
„Stíháme financovat buď ten růst nebo ty velikosti zakázek, které děláme. Takže my máme kontokorent u bank a financujeme to takhle. Jsme pořád 2 až 3 měsíce v nějakém skluzu,“ dodává Schlesinger.
V Dánsku nás berou jako Sovětský svaz
Kromě Blackfish se Schlesinger věnuje i novému projektu Magnet, který založil v Dánsku s podporou skandinávských investorů. Tento projekt se zaměřuje na automatizaci a optimalizaci firemních procesů. „Magnet je vlastně firma, která vzniká na popud určitého problému, který jsem řešil u nás, a Blackfish bude prvním zákazníkem Magnetu,“ vysvětluje Schlesinger.
Zajímavý pohled nabízí Schlesinger i na vnímání českých firem v zahraničí. Přestože se situace zlepšuje, stále existují určité stereotypy. „Byli jsme mnohem levnější než lokální lidé, což je sice nefér vůči trhu, ale tak to prostě je. Já jsem tam žil, mám tam kamarády, klienty a dneska už se tváříme jako lokálové,“ říká Schlesinger k vnímání českých firem v Dánsku. „Jsme ale v jednom koši se zeměmi jako je Rusko, Polsko, Slovensko a Litva,“ dodává, jak nás berou Dánové. „Kamarád by nás položil na stejnou rovinu jako s Estonskem,“ směje se.
Dánsko je jedna z nejdražších zemí světa, proč si firma vybrala právě tuto zemi? „Jsou tu dva důvody. Amerika je strašně daleko a všichni mají americký sen. Na severu leží druhá Amerika – Dánsko, kam se lépe jezdí a mají tam lepší podmínky,“ vysvětluje.
USA? Moc náročný trh…
Expanze do USA? „Založili jsme v USA pobočku. Byl tam náš kamarád a snažili jsme se rozjet lokální trh. Začaly chodit nějaké menší zakázky, potom větší a takhle jsme to dělali asi tři čtvrtě roku. Bylo z toho asi milion a půl českých korun. Usoudili jsme, že je to super náročné, pokud tam nechcete dalších 10 let být,“ vysvětluje Schlesinger s tím, že pobočku v USA už nemají.
Co se týče budoucnosti, Schlesinger má jasnou vizi: „Těch směrů je asi více. V rámci Blackfish nás čeká jeden ze dvou scénářů. Jeden je buď velmi stabilizační butik, kreativní studio, kdy budeme dělat ve 30 lidech velmi super věci, alternativou je pak spojení s větší firmou nebo užší spolupráce s venture kapitálovými fondy.“
V době, kdy se hodně mluví o umělé inteligenci, Schlesinger vidí velký potenciál v práci s daty a v automatizaci. „Docela mě začala fascinovat práce s daty, my procesujeme mnoho faktur, desetitisíce bankovních transakcí a hledáme v tom spojitosti, pravděpodobnosti. Sice nejsem matematik, ale strašně mě začíná zajímat, jak se změní to, jak pracujeme.“
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.