V poslední době se Facebook potýká s hromadným odchodem zaměstnanců, kteří své rozhodnutí odůvodňují především sérií skandálů dlouhodobě poškozujících reputaci tohoto giganta sociálních sítí. Podle serveru Insider jsou zde mzdy stále vysoké, zaměstnanci se však obávají, že jim setrvání ve společnosti poškodí pověst.
Počet zaměstnanců společnosti Facebook rapidně klesá, ti se totiž začínají poohlížet po místě u konkurence. Na trhu práce se najdou nejen bohatí rivalové Facebooku, ale i dobře financované startupy, které nabízejí potenciálně přínosnější a méně kontroverzní pracovní nabídky. „Dlouhá léta bylo těžké dostat lidi ze společnosti Facebook pryč, situace se však obrátila o 360 stupňů a zaměstnanci odchází sami od sebe. Je to jako lavina,“ poznamenal Jose Guardado, zkušený technický náborář a zakladatel společnosti Build Talent, který situaci již delší dobu sleduje. Techničtí náboráři o tomto fenoménu hovoří jako o exodu zaměstnanců.
Pocity zaměstnanců z práce ve společnosti se zhoršují
Technologické společnosti prosperují, nebo upadají na základě toho, zda dokážou po celý rok konstantně najímat talentované a přínosné pracovníky. Bez stálého přísunu nových, dobře vyškolených a zkušených zaměstnanců se plány k růstu mohou zastavit a nové projekty selhat, což dopřává konkurenci cennou výhodu. Noví potenciální pracovníci se však do Facebooku příliš nehrnou.
Po celou dobu své sedmnáctileté existence byl Facebook hodnocen jako jedno z míst s nejlepšími pracovními podmínkami a lákavými výhodami. Sociální média byla považována za revoluční způsob, kterým lze „propojit svět“. Zaměstnanci se v těchto firmách proto cítili dobře, dokonce i navzdory intenzivnímu pracovnímu vytížení. Dojmy z práce ve společnosti se však zhoršily. V roce 2018 se Facebook umístil na prvním místě v žebříčku nejlepších pracovních míst v USA, letos se však propadl o celých 11 příček dozadu a zařadil se až za Google a Microsoft.
Bolestivou ránou bylo pro Facebook i každoroční hodnocení Interbrandu, které firmu letos posunulo na patnácté místo z osmé příčky. Odhadovaná hodnota značky Facebook tak klesla ze 48 miliard dolarů (1,2 bilionu korun) na 36 miliard dolarů (908 miliard korun), zatímco například hodnota značky Amazon vzrostla zhruba čtyřnásobně na 250 miliard dolarů (6,3 bilionu korun).
Dostane se z toho Facebook ven?
Podle bývalého zaměstnance Samidha Chakrabartiho by společnosti pomohlo, kdyby se více zaměřila na nové projekty metaverze, namísto stálého vylaďování stávajících algoritmů.
Nedávný průzkum, provedený společností Blind, také zjistil, že téměř 84 procent zaměstnanců podpořilo změnu názvu společnosti na Meta. Tento šokující krok by měl podle Chakrabartiho dostat Facebook do starých, zajetých kolejí a zaujmout potenciální zaměstnance, čímž by pomohl s jejich náborem.
Autor: Lenka Hrušková