Pro každou Oktagon událost vydáváme digitální obsahy NFT dopředu i zpětně. Jsou to videa a fotografie, se kterými se dá v krypto světě obchodovat a dají se koupit za krypto i normální peníze. Kolísání trhu nás ovlivňuje, ale dlouhodobě mu věříme. A věříme, že se to obrátí, říká Zdeněk Vacek, zakladatel platformy Rull.
V posledních dnech se hojně v médiích objevují témata kryptoměn a MMA díky vítězství českého zápasníka Jiřího Procházky, jak se tyto zdánlivě odlišné světy dají spojit?
Naše platforma určitým způsobem spolupracuje na straně krypta, s technologiemi krypto a zároveň obsahuje část aplikace zaměřenou na NFT, což jsou digitální obsahy, se kterými se dá v krypto světě obchodovat. A my pro tuto oblast hledáme partnera, který má silnou fanouškovskou základnu. Jak říkáte, MMA je teď na vzestupu a máme zde významná jména. Na to, jak malá země jsme, tak máme úspěšné bojovníky. Jsou jimi nejen Jiří Procházka, ale i Karlos Vémola, Michal Martínek, ti všichni jsou úspěšní v různých organizacích po světě.
Jak se propojí jejich úspěch v MMA s byznysem?
Navázali jsme spolupráci s Oktagonem, největší organizací MMA v České republice. Spočívá to v tom, že pro každou Oktagon událost vydáváme digitální momenty dopředu, jsou to videa, obrázky, a zároveň se na události vytváří obsah a zpětně se umisťuje do platformy. Ke každé takové události vzniká plno multimediálního obsahu, který je propojen s krypto světem. Dá se to koupit za krypto, za klasické peníze a dá se s tím i obchodovat.
Komunikovali jste to například s Karlosem Vémolou nebo jiným zápasníkem? Jak se na to dívají? A rozumí tomu?
Ano, hodně se teď mluví o MMA i kryptu, takže prakticky každý se s tím nějakým způsobem setkal. Je pravda, že ohledně NFT a krypta panují fámy, co to je, má to hodnotu, nemá to hodnotu, klesá to, stoupá to. I nyní na trhu vidíme, co se děje, někdy to klesá rapidně dolů, někdy stoupá. Plno z těch lidí tu oblast zná, a když se jim to dobře vysvětlí, tak jsou vždy nadšení. I proto nastala spolupráce jak s Karlosem Vémolou, který je ambasadorem v oblasti MMA pro naši platformu, tak i s Oktagonem, který je velmi technologicky inovativní.
Zmínil jste spolupráci s Oktagonem, ale Jiří Procházka vyhrál v UFC, jiné organizaci. Může jeho úspěch pomoci i vám, i když spolupracujete s jinou organizací?
Určitě ano. Spolupracujeme sice s Oktagonem, ale i s jinými organizacemi nejen v bojových sportech, ale i v jiných sportovních odvětvích. Vždy je pro nás důležité pracovat se silnou komunitou fanoušků a úspěch Jiřího Procházky samozřejmě zvýšil zájem o bojový sport. Stal se strašně populární nejen v Čechách, ale i v zahraničí. To samozřejmě zpětně pomáhá i nám, protože se o MMA více mluví, a to znamená, že by někdo mohl i zakoupením digitálního obsahu pomoct danému oboru. Není to jen o koupi obrázku, ale má to mnoho konsekvencí, které nám umožňují, aby fanoušci byli blíž tomu sportu, podporovali ho, i toho bojovníka, a více to rozvíjeli.
Budete více cílit na svět MMA, právě díky úspěchu českých zápasníků, nebo přemýšlíte i o jiných sportech?
Máme už více sportovních disciplín. Teď budeme otvírat fotbal, tenis a další – například i speciální adrenalinové sporty. Nezabýváme se jen sportem, máme i další oblasti, které se do platformy dokážou velmi hezky zapojit. Budeme ale vytvářet jednu ucelenou platformu, kde jsou silné komunity různých oblastí a dokážeme to propojit dohromady. Každá další oblast je vítaná.
Svět kryptoměn teď zažívá neuvěřitelně turbulentní časy, co to znamená pro váš byznys?
Ony samozřejmě kryptoměny obecně mají obrovskou volatilitu, jednou je to nahoře, jednou je to dole. Dá se na tom spekulovat, vydělat i prodělat. Naše platforma prakticky nepracuje s tím, že držíme kryptoměny. My umožňujeme našim zákazníkům, aby měli v peněžence, co potřebují, aby si koupili digitální obsah, fyzický obsah. Ale kryptoměnu jako takovou nedržíme. A samozřejmě i pád nebo růst nás ovlivňuje spíše v kupní síle. To znamená, že my zákazníky většinou sbíráme právě na takovém pomezí fanouškovství a zároveň zájmu o krypto. Nás to ovlivňuje, ale dlouhodobě tomu trhu věříme. A věříme, že se to obrátí. A i chuť zákazníků nakupovat bude stále stoupat.
Pojďme spekulovat. Kdy s kryptoměnami zaplatíme třeba za potraviny?
Myslím si, že už to nebude trvat dlouho. My na platformě Rull, což je druhá větev, kromě NFT máme i platební metody a už teď uzavíráme kontrakty s butiky luxusního zboží. Máme ale i kontrakt s herními platformami, jednáme i s čerpacími stanicemi. To znamená okamžik, kdy si za kryptoměnu koupím třeba rohlík, není úplně daleko, ale samozřejmě bude to nějakou dobu trvat. My samozřejmě vidíme ze zahraničí pokusy jako zavedení kryptoměny v Salvadoru jako oficiálního platidla a podobně, někdy se to stává nucenou formou, jak se dá s kryptoměnou obchodovat a používat ji. Tady to bude určitě trvat delší dobu, ale pro určitý segment lidí to může být poměrně brzká doba.
Dá se ta doba specifikovat?
Já si myslím, že je to v řádech roků. Integrace do e-shopové platformy nebo do komerční platformy není vůbec složitá. My tam například nabízíme to, že obchodník akceptuje kryptoměnu, ale dostává klasickou měnu. To znamená, že jeho to nic nestojí, nemusí měnit své procesy účetnictví, legislativu a prakticky já už si teď můžu vzít svoji kryptoměnu a koupit si u něj jakoukoliv komoditu, včetně rohlíků.
Obecně kryptoměny nebo NFT jsou pro většinu lidí španělskou vesnicí, jak by šlo dostat tyto témata a způsob byznysu do běžného života?
V tom máte velkou pravdu, tohle je velkým problémem celé této oblasti. Je to poměrně technologicky náročné. Člověk tomu musí trošku rozumět, aby to dokázal používat. Důvodů je mnoho. Hlavní problém je v legislativě, která buď není, nebo je velmi vágní, nebo je naopak přehnaná. Pro člověka, který má v kapse dvě stovky, tak je jednoduché jít do obchodu, dá dvě stovky, koupí si rohlík a dostane něco zpátky. U kryptoměny musíte projít registracemi, mít mobilní telefon, mít povědomí o tom, co děláte. Myslím si, že v průběhu času, až se jednak ustaví legislativa, zjednoduší se systémy, tak tím se to dostane do širší veřejnosti. To znamená, že lidé budou moct používat kryptoměny a krypto svět, aniž by věděli, že to je krypto svět. Je to jen technologické pozadí toho všeho.
Dokážete vysvětlit největší rizika, která hrozí v oblasti krypto světa?
Vidím tam dvě rizika. Jednak je to rizikové aktivum. Znamená to, že je tam obrovská volatilita. Tudíž není dobré, když do toho lidé dávají významnou část svých úspor. Plno moudrých lidí řeklo, že je dobré do toho dát to, o co můžu přijít. Buď budu příjemně překvapen, anebo mě nebude bolet, když o to přijdu. A druhé riziko je bezpečnost. Když mám dvě stovky v kapse, tak si dávám pozor na tu kapsu. Tady se jedná o digitální zařízení a je potřeba si uvědomovat, že potřebuji mít nějakou míru bezpečnosti. Když zapomenu hesla, tak není dobré je psát na papírky a mít je k dispozici, pak o to člověk může přijít.
Zmiňoval jste, že spolupracujete s ostatními sporty, s benzinovými pumpami a podobně. To znamená, že zástupci těchto odvětví krypto světu věří?
Určitě. Ten trend je obrovský, prakticky kromě úplně skalních nepříznivců krypto světa tak se setkáváme spíše s pozitivní reakcí. To znamená, že sportovci, celebrity a obchodníci do tohohle byznysu chtějí a vidí potenciál v novém segmentu zákazníků, kteří už do krypta přišli. Drží kryptoměnu, ale prakticky jen spekulují nad cenou. Ale tady tím způsobem dokážeme zavést i měnu a krypto peníze do normálního života.
Vy nějakým způsobem propojujete i svět porna, erotiky a krypta. Jak přesně? A není to už na pomezí ilegality?
Technicky jsme spoluvytvořili projekt Touch the Star, což je projekt, kde jsou nasmlouvané pornoherečky po celém světě. A vy máte možnost si od ní koupit nějakou věc. Krypto svět je tam proto, aby se pomocí NFT prokázala autenticita toho díla, zboží. To znamená, že si od ní koupím například set prádla a ona je zapsaná v NFT v Blockchainu, že se jedná o tu konkrétní pornoherečku, kdo to vlastnil. Tak dokážu prokázat, že prodávám originální kus, je to úplně nezfalšovatelné. Je to krásný způsob, jak se dokáže propojit erotika a krypto svět, aniž by muselo jít o kryptoměny nebo spekulace nebo ilegální věci. Je to prakticky důkaz originality a autenticity.
Pornoherečky tomu tedy věří?
Přesně tak. Důležité je to, že NFT jde udělat i tak, že z toho mají vždy nějaký příjem. Nejen z přímého prodeje, ale i ze sekundárního prodeje. To znamená, když to já prodám vám, vy to prodáte dál a dál a dál, tak vlastně oni z každého dalšího prodeje můžou mít například 10 %, které jim jdou zpět, tudíž to dokáže konkrétním způsobem pracovat a přinášet stabilní příjem do budoucna.
Na stejném principu to máte nastavené například i s Karlosem Vémolou?
Tam je to i komplikovanější, ono to jde rozvrstvit do mnoha levelů. Ten základní je, že například bojovníci mají určitou část procent z prodeje přímo oni, ale část procent z prodeje může jít na charitu, může jít na podporu toho sportu. Teď se připravuje například i s Oktagonem a obecně na MMA scéně, že dokážeme podporovat mladé talenty, kteří teď cvičí v gymech, ale nemají na to, aby se tomu věnovali profesionálně. Musí chodit do práce, potřebují dobré jídlo a dobré tréninky. Tady tím způsobem je dokážeme podpořit.
Jak vidíte za 10 let oblast vašeho podnikání, jaké budou trendy?
Teď asi nejzásadnějším trendem, který se už začíná zmiňovat a šířit, je obecně metaverse, což mohou být virtuální světy, kde NFT a obecně krypto svět jsou prim, protože objekty a vše, co tam je, tak je založené na NFT. Myslím si, že do budoucna se tady objeví n světů, do kterých se budete moct dostat. Budeme si moct koupit telefon fyzicky a mít ho fyzicky u sebe a zároveň virtuálně ve světech v podobě NFT. To je například ten směr, který já vidím, že určitě přijde. Otázkou je, jak rychle.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.