Podle Mezinárodní agentury pro energii bude klíčem k budoucímu růstu cenová dostupnost a dostupná nabíjecí infrastruktura. Informaci přinesl web agentury Reuters.
Prodeje elektromobilů dosáhnou v letošním roce hranice 17 milionů, loni to bylo „pouhých“ 14 milionů. Každý pátý prodaný automobil bude jezdit na elektřinu. Přitom se očekává, že deset milionů ze všech elektrovozidel se prodá v Číně.
„Napjaté marže, kolísavé ceny kovových baterií, vysoká inflace a postupné rušení nákupních pobídek v některých zemích vyvolaly obavy ohledně tempa růstu odvětví. Celosvětová čísla i přesto zůstávají silná,“ dočteme se v oborové publikaci Global Electric Vehicle Outlook.
Prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostly oproti stejnému období loňského roku o 25 %. Toto tempo se z pohledu střednědobé tendence nezměnilo (podobný vývoj jsme sledovali i v roce 2022), děje se tak podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) hlavně díky větší základně vozidel.
I když nákupy v letošním prvním čtvrtletí odpovídaly celkovým prodejům za celý rok 2020, podíl elektromobilů na celkových prodejích se bude v jednotlivých regionech značně lišit. Ve Spojených státech amerických bude představovat přibližně každý devátý nákup vozidla, v Evropě každý čtvrtý. V Číně ovšem téměř polovinu.
V Evropě brzdí rozšíření elektromobilů „obecně slabý výhled prodeje osobních automobilů a postupné ukončování dotací v některých zemích“, dočteme se ve zprávě IEA. Klíčem k růstu tohoto odvětví zůstane cenová dostupnost ve srovnání s tradičními vozidly.
Ceny se opět výrazně liší podle regionů. V Evropě a Spojených státech zůstávají spalovací automobily dostupnější než jejich elektrické ekvivalenty, zatímco v Číně byly téměř dvě třetiny loni prodaných elektromobilů levnější než jejich tradiční varianty.
„Elektromobily obecně zlevňují s tím, jak klesají ceny baterií, sílí konkurence a výrobci automobilů dosahují úspor,“ uvedla IEA. V některých případech – po zohlednění inflace – ceny v letech 2018–2022 stagnovaly, nebo dokonce mírně vzrostly. Klíčovou výzvu bude podle IEA představovat uspokojení rostoucí poptávky pomocí nabíjecí infrastruktury. Do roku 2035 bude totiž potřeba zvýšit počet nabíjecích sítí šestinásobně.
Autor: Petr Pláteník