Téměř každá automobilka na světě vynakládá velké úsilí na vývoj bezemisního pohonu. Nejinak tomu je v případě britské skupiny Jaguar Land Rover.
Společnost JLR vsadila na vývoj vodíkových palivových článků, zatím méně populární, ale stále extrémně životaschopné řešení čisté energie. Do roku 2030 plánují uvést na trh vozidla poháněná palivovými články, a to v rámci projektu nazvaného Zeus.
Jedná
se o součást většího britského národního plánu zaměřeného
na výzkum využití alternativních paliv. Projekt Zeus konkrétně
podpoří zdejší vláda dotací ve výši 73,5 milionu liber. V
tomto okamžiku je ale subvencování teprve na počátku, konečný
cíl a produkt tohoto výzkumu i proto zatím není ještě veřejně
známý.
Vodík nad elektromotory
Hlavním důvodem, proč se JLR rozhlíží po jiných, zelených energetických horizontech, je hlavně velikost jejich vozidel. Ačkoli vyrábějí jedno z mála pouze bateriových vozidel, Jaguar I-Pace, je tento automobil mnohem menší a lehčí než typický Range Rover. Vyprojektovat plně elektrický Range je obrovský, až nereálný požadavek, dokonce i s novými technologiemi.
Vodíkové
palivové články nabízejí větší množství čisté energie v
kompaktnějším balení, tedy i více energie na pohon tak velkého
terénního vozidla. Jako palivo má vodík stále technologické
nedostatky. Typický proces používaný k výrobě paliva emituje
CO2, čímž se snižuje jeho hodnota jako uhlíkově neutrálního
paliva.
Trh automobilů s palivovými články
V
tuto chvíli je na trhu jen hrstka vozidel na vodíkový pohon, s
hlavní nabídkou sedanů a malých crossoverů od společností
Toyota, Honda a Hyundai. Společnost BMW, která vstoupila do aliance
s JLR, spolupracovala se společností Toyota na využití jejich
technologie palivových článků, což by se mohlo stát výchozím
bodem pro produkt JLR poháněný vodíkem.
I
když to bude pravděpodobně ještě trvat, než u prodejců uvidíme
Land Rover na vodíkový pohon, jedná se o zajímavý doplněk ke
stávajícím zeleným produktům JLR.