Pirelli homologovala 10 typů pneumatik, kterými bude vybaven vůz Lotus Eletre – vůbec první elektrické hyper-SUV této britské značky. Jedná se o 22 palcové a 23 palcové pneumatiky P Zero, které jsou k dispozici s technologií Seal Inside (samozacelení po propíchnutí) i bez ní, a 22 palcové pneumatiky P Zero Corsa. Pirelli se zaměřilo na prvotřídní dynamické vlastnosti a vynikající pocit z řízení, a současně dbalo na dojezd a komfort za všech jízdních podmínek.
Dokladem, že pneumatiky byly vyvinuty v rámci specializovaného vývojového programu, je označení LTS na bočnicích, zatímco označení Elect určuje balíček technologií, který vhodně doplňuje vlastnosti elektromobilů.
„Při vývoji vysoce výkonných pneumatik pro dynamická bateriově poháněná vozidla, jako je Lotus Eletre, jsme museli zvýšit technologickou úroveň a identifikovat nová řešení, která splňují potřeby trhu. Ten nyní zažívá skutečnou revoluci – auta jsou rychlejší a náročnější než kdykoli předtím. Stejně jako automobily se i pneumatiky mění v mnohem větší míře, než by se mohlo zdát. Pro nás je zásadní spolupracovat s výrobci prestižních automobilů, jako je Lotus, protože nám to umožňuje si vývoj představit a následně jej společně uskutečnit,“ říká Dario Marrafuschi, vedoucí produktového oddělení Pirelli.
Tento nový vůz má vpředu a vzadu pneumatiky různých rozměrů, a to 22 palcové (275/40R22, 315/35R22) a 23 palcové (275/35R23, 315/30R23) P Zero, které jsou k dispozici s technologií Seal Inside i bez ní, a také 22 palcové P Zero Corsa (275/40R22, 315/35R22).
„Během posledních měsíců jsme intenzivně testovali na náročných tratích, jako je například slavný Nürburgring Nordschleife. Tým Pirelli odvedl skvělou práci při vývoji pneumatik s naprosto správnými parametry pro náš nový plně elektrický a velmi dynamický vůz,“ říká Dr. Flavio Friesen, hlavní inženýr Integrace vozidel inovačního centra Lotus Tech, zástupce generálního ředitele Výzkumného ústavu Lotus Tech.
Technologie vyvinutá speciálně pro elektromobily
Pneumatiky Pirelli Elect pro Lotus Eletre mají optimalizovanou stopu a jsou vyrobeny ze speciální směsi, která maximalizuje přilnavost a snižuje protáčení kol při zrychlení vlivem okamžitého točivého momentu elektromotorů. Aby bylo dosaženo vynikajících jízdních vlastností, pracovali konstruktéři pneumatik rovněž na jejich optimalizované struktuře. Dalším cílem, který měl zajistit vyvážené nastavení atributů, byl akustický komfort. Pneumatiky Pirelli Elect jsou navrženy tak, aby snižovaly valivý odpor, takže jízda je tišší a pohodlnější. Díky těmto vlastnostem nesou všechny pneumatiky štítky evropské certifikace s hodnotou „A“ za přilnavost za mokra a téměř všechny získaly hodnotu „A“ také za hlučnost.
Systém proti propíchnutí pro větší bezpečí
Aby byly 22 a 23 palcové pneumatiky pro Lotus Eletre ještě bezpečnější, jsou na přání k dispozici s technologií Seal Inside, která má u takto velkého rozměru svou premiéru. „Seal Inside je specializovaný systém, který udržuje tlak vzduchu v pneumatice i po propíchnutí a umožňuje tak pokračovat v jízdě. Když cizí těleso pronikne do pneumatiky a prorazí plášť, těsnicí hmota pod běhounem a pláštěm pneumatiky ho okamžitě uzavře a hermeticky utěsní průpich, čímž zabrání úniku vzduchu z pneumatiky. Zároveň těsnicí hmota chrání ocelový pás před vodou a korozí. Pokud dojde k vymrštění cizího tělesa z pneumatiky, vnitřní tlak pneumatiky jednoduše vtlačí těsnicí hmotu dále do propíchnutého otvoru a uzavře jej,“ vysvětluje Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
Prototypům předcházel virtuální vývoj
Pneumatiky P Zero a P Zero Corsa pro Lotus Eletre jsou výsledkem nejmodernějšího vývojového procesu prováděného pomocí virtuálních konstrukčních nástrojů. Specifikace pneumatiky byla definována pomocí 3D modelování ještě před výrobou fyzických prototypů, což umožnilo zahrnout do konstrukčního cyklu mnohem více detailů, a ještě více zefektivnit interakci mezi společností Pirelli a automobilkou.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.