Robotický asistent Temi byl nasazen už ve stovkách nemocnic, zdravotnických center nebo pečovatelských domech v Asii. I s jeho přispěním se má snížit přímý mezilidský kontakt v místech, kde propukla epidemie koronaviru.
Podle vyjádření izraelského startupu Robotemi, který umělého asistenta vyvinul, byl jejich výrobek už umístěn v zdravotnických zařízeních v Číně, Japonsku, Jižní Koreji nebo v Hongkongu. Původně byl konstruován jako společník pro seniory s omezenými možnostmi sociální interakce, ale pod vlivem rizikových událostí posledních měsíců se jeho určení poněkud změnilo.
Necelý metr vysoký robot má místo obličeje desetipalcový tablet, který slouží ke komunikaci s lidmi. Pohybuje se na kolečkách a baterie mu vydrží až na 8 hodin provozu. Je vybaven připojením wifi, LTE a bluetooth, zvládá prý už i dokonce spolupráci s virtuální asistentkou od Amazonu.
Jak uvádí server NoCamels, pro působení v oblastech s epidemií koronaviru museli Temiho jeho tvůrci ještě dovybavit. Tyto modely disponují teploměry, termokamerami, a dokonce malými umyvadly, kde si zdravotničtí a jiní zaměstnanci mohou pravidelně umývat ruce.
„V Číně začala platit nařízení, kdy zaměstnanec, který přichází do práce, si musí nechat změřit teplotu, než začne s prací. V těchto případech Temi stojí u vchodových dveří a je na tuto situaci připravený,“ popisuje, jaké využití jejich robot nachází, Gal Goren, ředitel startupu Robotemi. „Úplně nahoře má robot nainstalovaný teploměr. Zaměstnance s jeho pomocí změří a na obrazovce pak ukáže tělesnou teplotu.“
Temi může mít ale i ještě další uplatnění. Dokáže například zprostředkovat vzdálenou komunikaci mezi lidmi v karanténě a jejich blízkými. Nebo doručovat tělesné vzorky nutné k zjišťování, jestli je dotyčný nakažený přenosnou nemocí.
„V karanténě už se nachází spousta lidí. Je třeba, aby je navštívili lékař. Musí jim někdo přinést jídlo nebo změřit teplotu – a to všechno může dělat právě robot,“ má jasno Yaron Yoels, marketingový ředitel v Robotemi.
Autor: Petr Pláteník