Urážky od protihráčů v multiplayerových hrách působí záporně na sebevědomí a výsledky hráčů, to je dobře známá věc. Co je ale zajímavé, podobný efekt vyvolává u lidí i robotický „hejtr“.
Výzkumníci z Carnegie Mellon University využili ve svém experimentu robota jménem Pepper, který byl zkonstruován jako umělý osobní asistent pro pobočky SoftBank. Lidští účastníci studie se s ním střetli nad logicky zaměřenou hrou.
Robot v průběhu partie přepínal mezi dvěma módy: buď hráče povzbuzoval, chválil je a motivoval do další hry, anebo se dopouštěl mírných slovních inzultací. Nešlo o žádné závažné urážky, robot povětšinou hodnotil nelichotivě výkon protivníka stylem, kdy svého rivala nazval např. „špatným hráčem“ nebo jeho herní projev označil za „zmatený“.
Nikoho asi nepřekvapí, že hráči dosahovali lepších výsledků, pokud Pepper jejich hru hodnotil pozitivně, a naopak se zhoršovali, když jim robot „dával sodu“. Výsledky předešlých výzkumů zdokladovaly podobný efekt na výkonnost u výhradně lidských účastníků. Kupříkladu studie z letošního roku potvrdila, že se výsledky hráčů Mario Kartu rozrušují, pokud jejich protivníci užívají hrubé a hanlivé výrazy.
Fei Fang, spoluautor studie, upozornil na skutečnost, že se jednalo o jeden z vůbec prvních výzkumů zabývajících se interakcí mezi lidmi a roboty, kteří nejsou tolik vstřícní. „U domácích asistentů můžeme očekávat, že budou ochotně spolupracovat, ale v situacích, jako je například online nakupování, nebudou automaty sledovat stejné cíle jako my,“ vylíčil docent na Carnegie Mellon University situace, kde se budeme v budoucnu setkávat s nevstřícnými roboty.
Zprávu přinesl web televizní stanice BBC.
Autor: Petr Pláteník