Původně byla vyvíjena jako příspěvek do technologicko-výzkumné soutěže, nedávno už ale rovnou jedna z největších světových geotechnických společností oznámila, že si pořídí celou flotilu – o loď Maxlimer je prostě zájem.
12metrové vodní plavidlo bez posádky (anglicky Uncrewed Surface Vessel – USV) zvládlo plavbu trvající 22 dní jen na základě dálkového ovládání realizovaného prostřednictvím satelitního spojení ze základny Tollesbury na východě Anglie. Informaci přinesl web BBC.
Společnost SEA-KIT International, která robotickou loď vyvinula, ji chtěla původně poslat přes Atlantik až do Ameriky. Koronavirová pandemie ale tuto ambiciózní prezentaci schopností plavidla znemožnila.
„V globálu se náš projekt snaží demonstrovat možnosti současných technologií průzkumu dosud neprobádaných nebo nedostatečně zdokumentovaných oceánských oblastí, a navzdory výzvám, kterým jsme při plánování kvůli covidu-19 museli čelit, přijde mi, že se nám náš cíl naplnit podařilo,“ hodnotí první velkou misi Maxlimeru Peter Walker, technologický ředitel společnosti SEA-KIT International.
Ne rychlost, ale výkonnost
Plavidlo vyplulo na konci července z Plymouthu a zamířilo do vod vzdálených 460 kilometrů jihovýchodně. Vybaveno vícepaprskovým sonarem zmapovalo oblast mořského dna o rozsahu více než 1000 kilometrů čtverečních až do hloubky jednoho kilometru. Šlo o unikátní data, kterými doposud nedisponuje ani britský hydrografický úřad.
Rychlost Maxlineru není nijak závratná, maximem jsou u něj 4 uzly, tedy zhruba 7 km/h. Nejde taky ale o žádnou závodní loď, její přednosti leží někde úplně jinde – hybridní diesel-elektrický motor totiž je velmi úsporný.
„Uzavírali jsme sázky, kolik paliva zůstane v nádrži. Mysleli jsme si, že by to mohlo být 300–400 litrů. Ukázalo se, že šlo o 1300 litrů,“ ilustruje prostřednictvím anekdoty vysokou efektivitu pohonu plavidla Ben Simpson, ředitel a vývojář v SEA-KIT International.
Velké průzkumné, ale i dopravní společnosti se v poslední době možnostmi plavidel bez posádky začínají intenzivněji zabývat a investovat do výzkumu. Díky Maxlineru už ví, že v případě dálkového ovládání jde o vitální a progresivní technologii.
Autor: Petr Pláteník