V dnešní době jsou auta takovými počítačovými centry na kolech. Vozidla obsahují více než 100 počítačů a miliony řádků softwarového kódu. Všechny tyto počítače jsou propojeny do sítě a ovládají celé auto, píše server The Conservation.
Počítače ve vozidle lze rozdělit podle The Conservation do čtyř kategorií. Mnoho počítačů je určeno k ovládání motoru vozidla, včetně kontroly paliva, baterie nebo obojího, sledování emisí a ovládání tempomatu.
Druhá kategorie se věnuje zajištění bezpečnosti. Tyto počítače shromažďují data z vozidla a vnějšího prostředí a zajišťují funkce, jako je třeba automatické brzdění.
Třetí kategorií jsou informační a zábavní systémy, které poskytují hudbu a video a mohou se propojit s osobními zařízeními prostřednictvím bezdrátové komunikace Bluetooth. Mnohá vozidla se také mohou připojit k mobilním službám a poskytují připojení Wi-Fi.
Poslední kategorií je navigační systém, včetně systému GPS ve vozidle.
Počítače v autě si navzájem „důvěřují“
Počítače v jedné kategorii často potřebují komunikovat s počítači v jiné kategorii. Jedním z rozdílů mezi sítí v automobilu a typickou počítačovou sítí je, že všechna zařízení v automobilu si navzájem důvěřují. Pokud tedy útočník získá přístup k jednomu počítači, může se snadno dostat i k ostatním počítačům v automobilu.
Stejně jako u každé nové technologie některé aspekty dnešních automobilů zlodějům práci ztěžují a některé ji naopak usnadňují. Níže popisujeme několik způsobů krádeže automobilu, které dnešní technologie umožňují.
Odcizení ovladače k autu
Jednou z nejmodernějších funkcí je odemykání a startování na dálku. Odemykání a startování bez klasického klíče se stalo běžnou součástí mnoha vozidel a je velmi pohodlné. Ovladač, který máte, je spárován s vaším vozem pomocí kódu, který zná váš vůz i ovladač, což zabraňuje nastartování jiných vozů.
Rozdíl mezi bezklíčovým vstupem a dálkovými ovladači, které odemykají váš vůz, spočívá v tom, že bezklíčové ovladače vždy vysílají, takže když se přiblížíte k vozu a dotknete se dveří, odemknou se. U starých ovladačů jste museli stisknout tlačítko, abyste odemkli dveře vozu, a pak jste použili klíč k nastartování auta.
První bezklíčové ovladače přenášely digitální kód do vozu a ten se odemkl. Zloději si rychle uvědomili, že mohou odposlouchávat a nahrávat rádiový signál. Poté stačilo jen nahrávku „přehrát“ a odemknout vůz. Nejnovější ovladače používají k otevření dveří jednorázový kód.
Jedna z metod krádeží automobilů spočívá v použití dvou zařízení, která vytvářejí elektronický most mezi vaším ovladačem a vozem. Jedna osoba se přiblíží k autu a pomocí zařízení ho obelstí tak, aby odeslalo digitální kód, který slouží k ověření majitelova ovladače.
Zlodějovo zařízení odešle tento signál komplicovi stojícímu poblíž domu majitele, který ho přepošle směrem k ovladači auta. Když majitelův ovladač odpoví, zařízení poblíž domu vyšle signál do zařízení u auta a to se otevře.
Zloději pak mohou odjet, ale jakmile auto vypnou, nemohou ho znovu nastartovat. Výrobci automobilů se snaží tento problém vyřešit tím, že ovladač bude muset být fyzicky v autě, aby se s ním dalo jezdit.
Hackování sítě
Síť, kterou používají všechny počítače v automobilu ke komunikaci, se nazývá řídicí sběrnice. Je navržena tak, aby si počítače v automobilu mohly navzájem posílat příkazy a informace. Potíž je v tom, že sběrnice CAN má bezpečnostní slabiny, které ji činí zranitelnou vůči hackerům.
Zloději automobilů se často pokoušejí nabourat do sběrnice CAN a odtud do počítačů, které řídí motor automobilu. Řídicí jednotka motoru uchovává kopii kódu bezdrátového klíče a zloději jej mohou naklonovat do prázdného zařízení, které použijí k nastartování vozidla oběti.
Jednou z metod je přístup k palubní diagnostice vozu prostřednictvím fyzického portu nebo bezdrátového připojení určeného pro servisní techniky. Zloději, kteří získají přístup k palubní diagnostice, získají přístup ke sběrnici CAN.
Další metodou síťového hackingu je prolomení světlometu, aby se ke sběrnici CAN dostali přímým kabelovým připojením.
Staronová technika krádeže
Moderní zloději se pokoušejí také o hacknutí USB, které využívá konstrukční chybu ve vozidlech Hyundai a Kia. Jedná se spíše o staronovou techniku krádeže než o high-tech počítačovou záležitost. Název USB hack dostala proto, že když se zloději vloupají do auta, hledají štěrbinu ve sloupku řízení. Jak se totiž ukázalo, do této štěrbiny se vejde konektor USB, který umožňuje nastartování auta.
Takže stačí, aby někdo rozbil okénko, zasunul konektor USB a nastartoval auto. Tato technika se stala nechvalně známou kvůli mladým zlodějům aut v Milwaukee přezdívaných Kia Boyz, kteří se „proslavili“ na TikToku.
Společnosti Hyundai a Kia už nicméně vydaly aktualizaci, která tuto bezpečnostní slabinu odstranila – aby mohlo dojít k nastartování vozu, musí v něm být přítomen ovladač.
Jak to zlodějům neulehčit
Vzhledem k tomu, že existuje tolik různých modelů automobilů a jejich složitost se zvyšuje, je podle The Conversation pravděpodobné, že se budou i nadále objevovat nové a kreativní způsoby, jak se zloději pokusí ukrást vaše auto.
Co tedy můžete udělat, abyste to zlodějům ztížili? Některé věci jsou pořád stejné: Mějte své vozidlo zamčené a nenechávejte v něm ovladač. V dnešní době je také možné aktualizovat software vozidla, stejně jako to děláte se svým telefonem a počítačem.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.