Telemedicína je přirozený trend a byla by chyba na něj včas nezareagovat. Strach z eReceptu byl také značný a nyní je bez problémů používán, říká Daniel Soukup, ředitel Virtuální kliniky EUC.
Aktuální situace související s koronavirovou pandemií výrazně proměnila mnohé aspekty našich životů i podnikání. Jak se to projevilo ve zdravotnictví?
Situace pomohla lékařům i pacientům vyzkoušet si distanční zdravotní péči. Do koronaviru se o ní hodně diskutovalo. Potom se přestalo diskutovat a začali jsme telemedicínu skutečně dělat. To nám přineslo všem mnoho zkušeností. Zjistili jsme, že to skutečně jde, že přínosy jsou pozitivní. Lékaři jsou rychle k dosažení, dokážou řadu problémů, které jsou pro to vhodné, vyřešit na dálku a nemusí pacienty zvát do čekáren. Tato zkušenost je velkou výhodou, protože z ní můžeme čerpat při nastavování pravidel pro distanční péči.
Pokud člověk vyloženě nemusel, tak k lékaři nechodil a nechodí. Myslíte, že to tak zůstane i po pandemii a lidé budou více využívat online komunikace se svými lékaři?
Ano, jsem přesvědčen o tom, že se s tímto trendem budeme setkávat čím dál častěji. Rychlý nástup koronavirové pandemie si vyžádal rychlá řešení a donutil jak pacienty, tak lékaře ke změně přístupu v poskytování péče. V neposlední řadě pak také k úvahám, zda osobní návštěva lékaře skutečně je či není nezbytně nutná, zda neexistuje způsob, jak problém konzultovat a řešit vzdáleně.
Proč jste léčbu na dálku spustili? Jaké byly hlavní důvody?
To je jednoduché, pandemie způsobila, že řada lidí byla bez přístupu ke svým lékařům. Ordinace byly z důvodu nedostatku ochranných pomůcek nebo nemoci lékaře nedostupné. Proto jsme rychle spustili služby distanční péče pro pacienty, aby se měli, na koho snadno a rychle obrátit.
Pro koho je vaše služba určena?
V roce 2019 jsme spustili službu pro klienty naší prémiové péče. Na květen jsme plánovali spuštění služby Virtuální kliniky jako konzultace přímo hrazené pacientem. Koronavirus nám ale změnil priority a služba se stala přístupná všem a v rámci zdravotního pojištění. Nyní se vracíme zase do normálu, proto plánujeme relaunch služby od září 2020 jako přímo placené.
Jak na takovou aplikaci reagují lékaři? Mnozí z nich, především ti starší, asi budou konzervativnější…
Nedávno jsme naše lékaře pracující ve Virtuální klinice požádali o zpětnou vazbu ve formě dotazníku. Z výsledků vyplynulo, že práci s naší online platformou Doctrin vnímají jako snadnou a intuitivní a doporučili by ji svým kolegům.
Takže se nebojíte, že část lékařské obce se k online prostředí bude stavět negativně?
Je přirozené, že každá změna s sebou přináší strach z neznámého, v případě implementace telemedicíny tomu nebude jinak. Jedná se ale o přirozený vývoj a byla by chyba na něj včas nezareagovat. A dovolím si zde připomenout, že strach a odpor spojený s povinnými eReceptem a eNeschopenkou byl také značný. Dnes obě služby lékaři naprosto standardně používají.
Autor: Jiří Böhm