Kdy se vyplatí robot? Když má práci aspoň na 320 hodin měsíčně, tedy dvousměnný provoz po dobu 5 dní v týdnu. Pokud firmy nesplňují tento předpoklad a nemají žádný jiný speciální důvod, robot se jim nevyplatí, tvrdí Miroslav Šmíra, vedoucí partner společnosti Rob4Job.
Průmyslový nebo kolaborativní robot
Zásadní rozdíl je v typu výkonu, ať už je trh s roboty jakkoli marketingově propagován a každý robot umí všechno, realita je jiná. Jak mezi druhy robotů, tak i jednotlivými výrobci jsou rozdíly, a každý se hodí na nějaký úkon více či méně. Dalším faktorem je velikost takového robota, když v podniku zabírá značně méně místa, je to lepší. Důležitými faktory jsou i nosnost, dosah paže či rychlost pohybu.
Jak poznat, že je pořízení robota vhodné pro moji výrobu
V první řadě je nutné, abyste nebyl odpůrcem moderních technologií, a naopak byl otevřený různým inovacím – v tomto případě pořízení robota. Dalším pochopitelným aspektem je ekonomika. Je nutné si vyhodnotit, kolik nás stojí lidská pracovní síla, kolik nás stojí roboty a pak následuje výpočet návratnosti.
„Z naší zkušenosti není nutné, aby bylo u robota zřetelné, že „vydělává“, stěžejní však je, aby neprodělával,“ dodává Miroslav Šmíra.
Firma s roboty je více atraktivní na trhu práce
Společnost, která vlastní roboty, přirozeně přitahuje úplně jiný typ zaměstnanců. Na místo pracovníků, kteří jsou ve výrobních fabrikách často nabírání z různých pracovních agentur a nároky na jejich zkušenosti nejsou nějak velké, společnosti s roboty hledají spíše technicky zaměřené pracovníky, aby tyto roboty ovládali. Na pracovním trhu jsou pak z hlediska atraktivity na úplně jiné úrovni a mohou si i vybírat.
„Když to opravdu přeženu, firma vlastnící roboty je z hlediska přirozeného vývoje trhu o poznání chytřejší než firma bez robotů. A ani nezáleží, jestli je to robot průmyslový či kolaborativní,“ komentuje Miroslav Šmíra ze společnosti Rob4Job.
Trendy v robotice
Drtivá většina výrobců se v současné době soustředí na dva druhy inovace. Jednou je, že se snaží přidat robotům smysly, tedy aby robot cítil například hmat – díky tlakovým senzorům nebo například zrak formou optických panelů. Dalším trendem je přidávání inteligence, u robotů mluvíme o jednoduché formě AI (umělá inteligence).
„Všechny trendy se snaží jen o jednu věc, a to, aby byl robot celkově chytřejší. Velký důraz se v poslední době klade i na koncová zařízení, aby když robot vezme něco do ruky, poznal, že se jedná o skleničku, a podle toho s ní nakládal,“ doplňuje Šmíra.
Autor: Tomáš Vrána