Francouzský národní dopravce SNCF tento měsíc potvrdil, že objednal 12 vlaků na vodíkový pohon. Testovací provoz ve čtyřech regionech započne v roce 2023.
Vlaky podle informací webu France 24 dodá francouzská průmyslová skupina Alstom a budou fungovat na vodík (palivové články) nebo elektřinu (elektromotor). Celé je to ovšem podmíněno tím, že bude k dispozici trolejové vedení, jak se uvádí ve společném prohlášení. Soupravy jsou navrženy tak, aby ujely až 600 kilometrů na každou vodíkovou náplň, a do standardního provozu by podle generálního manažera Jean-Baptista Eymeouda měly být zařazeny v roce 2025. Smlouva stanovuje cenu 190 milionů eur (přibližně 4,9 miliardy korun) za prvních 12 vlaků.
Každá souprava bude schopná pojmout 218 cestujících. Navrženy jsou tak, aby kombinovaly palubní vodík s vnějším kyslíkem prostřednictvím ve střeše namontovaného palivového článku, který pohání motory. Vlaky budou rovnoměrně rozděleny mezi čtyři regiony ve východní a jižní Francii.
Alstom
poprvé testoval tyto prototypy před třemi lety v Německu a nyní
zahájil komerční fázi se 41 objednávkami na 72 metrů dlouhé
vlakové soupravy. Francouzská firma mimo jiné dodala vodíkové
soupravy i do Itálie a Rakouska.
„Jedná
se o další krok směrem k ‚nulovým emisím‘
ve veřejné železniční dopravě,“ uvedl v prohlášení
zástupce francouzských drah Christophe Fanicheta.
Co bude dál?
SNCF
v současné době provozuje 1 100 regionálních expresních vlaků,
které využívají fosilní paliva, konkrétně naftu. Společnost
plánuje všechny je vyřadit do
roku 2035. Mimo jiné také testuje alternativní technologie
založené na bateriích a „zeleném“ palivu vyrobeném z řepky
olejné.
Vodík
je společností považován za lídra v závodech ve vývoji využití
udržitelných zdrojů energie a snižování emisí uhlíku. Výroba
je však nákladná a potřebná elektřina generuje velké množství
emisí oxidu uhličitého nebo jiných znečišťujících látek.