Významný krok ve vývoji autonomních vozidel jsou tzv. antikolizní systémy, které za pomoci řady prvků dokážou pozorovat okolí a identifikovat překážky. Škoda Group podle informací z tiskové zprávy plánuje antikolizní systém uvést na trh v roce 2023 a první autonomní tramvaje vyjedou na zkušební provoz během několika let v Plzni.
Budoucnost dopravy jsou vozidla pohybující se bez řidičů v krátkých intervalech za sebou. Taková vozidla ale musí obsahovat řadu komponentů, které zajistí bezpečnost cestujících i ostatních účastníků dopravního provozu. A k tomu jsou potřeba antikolizní systémy.
Už nyní je po těchto systémech ze strany dopravních podniků poptávka. Jejich zájem o vyšší bezpečnost cestujících je stále intenzivnější, k tomu navíc hledají způsoby, jak snížit škody, které na jejich vozidlech vznikají v depech a obratištích. Vývojové centrum Škoda Group se pustilo do vývoje vlastního antikolizního systému, díky kterému nabídne dopravním podnikům funkční řešení.
„Náš antikolizní systém má za sebou nejen první fázi vývoje, ale již absolvoval půl roku testování na tramvajích v Tampere, kde získáváme obrovsky cenná data přímo z provozu. Oproti konkurenčním produktům má náš produkt výhodu v tom, že celá trať ve městě je detailně zmapována a celý systém je tak mnohem efektivnější. Antikolizní systém navíc bude možné rozšiřovat o nové funkcionality pouze prostřednictvím aktualizace softwaru a nebude nutné měnit senzorické sady. To dopravním podnikům přinese značné finanční úspory,“ říká Michal Mrázek, Software Engineer autonomních technologií ve Škoda Group.
Jak systém funguje?
Nový antikolizní systém Škoda Group vytvoří před tramvají virtuální tunel, ve kterém detekuje všechny statické i dynamické překážky a v případě, že nějakou zachytí, upozorní řidiče a aktivuje záchrannou brzdu. Celé okolí pozoruje senzorická sada, ve které se nachází LiDAR, IMU jednotka a kamera. LiDAR je zodpovědný za 3D mapování okolí v dosahu 100–150 m, a to v horizontálním i vertikálním zorném poli. IMU jednotka dává do systému informace o naklonění vozidla a pomáhá tedy tomu, že výstup senzorů antikolizní systém je srovnaný dle profilu trati. Kamera poskytuje 2D snímky ve vysokém rozlišení, které zachytí více detailů.
Antikolizní systém je možné doplnit i o další funkce, a tím ho přizpůsobit na míru požadavkům jednotlivých zákazníků. Jednou z možností je například přizpůsobení signalizace pro řidiče tak, že její zvuk bude záviset na závažnosti hrozící kolize atp.
Škoda Group plánuje antikolizní systém uvést na trh v roce 2023. Tím ale jeho příběh nekončí. V současné době Škodovka s dalšími společnostmi v rámci skupiny PPF na vývoji první autonomní tramvaje, jejíž zkušební provoz by měl započít v horizontu několika let na uzavřeném okruhu v Plzni. Vývoj antikolizního systému tak bude pokračovat dál směrem k realizaci tramvaje budoucnosti.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.