Saúdská Arábie se plánuje stát velmocí ve výrobě elektromobilů. Její ambice ale ještě mohou podle serveru The Economist narazit na řadu překážek.
Když saúdskoarabský autokratický korunní princ Muhammad bin Salmán loni uvedl na trh Ceer, první značku elektromobilů v království, cíle byly jasné. Jeho země nevytváří jen novou automobilovou společnost, jak se dušoval, ale „zapaluje nový průmysl“, píše The Economist.
Saúdská Arábie zvyšuje své úsilí stát se důležitým světovým hráčem ve výrobě elektromobilů. Pokud bude tento projekt úspěšný, mohl by znamenat významný krok k diverzifikaci její ekonomiky směrem od ropy. Velké neznámé však zůstávají.
Saudové chtějí vyrábět půl milionu elektromobilů ročně
Saúdští představitelé již dlouho hovoří o tom, že se v rámci širší průmyslové strategie království a jeho plánů na boj proti změně klimatu stanou centrem výroby automobilů na benzinový i elektrický pohon. Tvrdí, že do roku 2030 chtějí vyrábět 500 000 elektromobilů ročně, což zhruba odpovídá současné roční poptávce po automobilech v Saúdské Arábii.
Saúdové nyní na tyto ambice vynakládají nemalé finanční prostředky. Z 32 miliard dolarů (přes 740 miliard korun) určených ministerstvem průmyslu a nerostných zdrojů na devět projektů v oblasti těžby bude 6 miliard dolarů (zhruba 140 miliard korun) investováno do ocelárny a závodu na výrobu kovových baterií pro elektromobily. A podnikům urychlili a usnadnili získávání licencí a povolení, což je jinde ve světě často problém.
Saúdská Arábie dělá pokroky
Hyundai, velká jihokorejská automobilka, souhlasila s výstavbou továrny na montáž svých vozidel v zemi. Tesla, největší světový výrobce elektromobilů, údajně jedná o zřízení výrobního závodu v království, ačkoli šéf společnosti Elon Musk tyto zvěsti popřel. Saúdové podepsali dohodu o spolupráci při vývoji, výrobě a prodeji s čínskou firmou Human Horizons, která vyrábí luxusní elektrovozy, v hodnotě 5,6 miliardy dolarů (necelých 130 miliard korun).
Ceer, společný podnik saúdského státního investičního fondu a společnosti Foxconn, jednoho z největších světových výrobců elektroniky, se podílí s německou automobilkou BMW na výrobě elektromobilů v Saúdské Arábii. A 27. září otevřel nedaleko Džiddy továrnu ztrátový americký subjekt Lucid, jehož většinovým vlastníkem je fond. Roční produkce bude činit 5 000 vozů; firma tvrdí, že výrobní kapacita se nakonec zvýší na 155 000 vozů.
Saúdská Arábie možná bude muset najít jiné způsoby, jak zvýšit svou atraktivitu. Výrobci automobilů se všude potýkají s rostoucími náklady, cly a geopolitickými obavami. Aby království přilákalo výrobu ve velkém měřítku, bude možná muset nabídnout levnou obnovitelnou energii. A také přilákat dodavatele velkých výrobců. Hyundai Kefico, výrobce komponentů, nedávno podepsal smlouvu se společností Ceer.
Konkurence ze zahraničí? Třeba Maďarsko nebo Turecko…
Saúdská Arábie má ve snaze o rozvoj elektromobilového průmyslu soupeře. Maďarsko využilo své výhody v oblasti nákladů na pracovní sílu, aby přilákalo výrobce bateriových článků. Indonésie se domnívá, že díky svým zásobám niklu může dosáhnout něčeho podobného, i když její úspěch není zdaleka jistý. Blíže ke království se nachází Turecko a Maroko, které již mají dobře zavedený automobilový průmysl vyrábějící automobily se spalovacími motory, takže investory mohou přilákat spíše tyto země.
Mezitím v Saúdské Arábii panují vysoké teploty a omezené zásoby vody, což znamená, že výstavba a provoz továren zde bude komplikovaná. Země zatím nemá velkou průmyslovou základnu. Království má spoustu peněz a odhodlaného vládce, ale s penězi se dá dojít jen velmi daleko.
Budoucnost bez ropy si uvědomují i Saúdové
Čína vděčí za svůj úspěch skutečnosti, že se včas – a strategicky – pustila do výroby elektromobilů dříve než ostatní světové automobilky (s výjimkou Tesly). To jí dalo výhodu, kterou Saúdská Arábie nemůže doufat, že zopakuje. A domácí trh s automobily v království je malý.
Do automobilového průmyslu je těžké se dostat, i když nástup elektromobilů snížil bariéry. Vznášená tvrzení jsou mimořádná. Jen společnost Ceer předpokládá, že by do roku 2034 mohla vytvořit hrubou přidanou hodnotu ve výši 8 miliard dolarů (Více než 185 miliard korun), což odpovídá 0,7 % hrubého domácího produktu v roce 2022.
Je snadné být skeptický k aspiracím Saúdské Arábie na elektromobilitu, zejména proto, že v království jsou stanoveny další odvážné cíle v mnoha odvětvích. Nicméně tyto snahy jsou vážným pokusem největšího světového vývozce ropy diverzifikovat své hospodářství a vytvořit nová odvětví v očekávání větších změn, které přijdou v budoucnu.
Autor: Jiří Böhm