Sdílená ekonomika stále nabírá na síle. Podle studie společnosti Oliver Wyman bude za devět let ve světovém měřítku dvanáctkrát větší, tedy v hodnotě okolo tří set miliard dolarů. Profitují na ní nejen zákazníci. Platformy pro sdílení přinášejí globálním gigantům jako Opel, Mercedes, BMW, Accor Hotels nebo Amazon dodatečné zisky. Pokud se do toho správně obují, posunou svůj byznys model na zcela novou úroveň.
Zájem o sdílení ubytování, automobilů, jízdních kol, peněz, ale i volných kapacit kanceláří nebo skladů začali reflektovat korporátní giganti a nově tímto směrem směřují část svých aktivit. Na trhu sharing economy můžeme proto sledovat mnoho novinek.
Sdílení mezi konkurencí k vlastnímu prospěchu
Německá automobilka Opel například spravuje aplikaci, která umožňuje majitelům vozidel sdílet své automobily, a to jakékoli značky. Mercedes a BMW pomáhají svým zákazníkům, kteří o to mají zájem, s pronájmem jejich automobilů, když jej zrovna nepotřebují.
Další stále populárnější formou sdílení je také umožnění jiným prodejcům oslovit zákazníky pomocí vlastního webu. Například francouzský hotelový řetězec Accor Hotels nabízí prostřednictvím svých webových stránek nejen pokoje ve vlastních hotelech, ale vedle toho i kapacity v jiných hotelových řetězcích.
A zhruba čtyřicet procent hodnoty giganta Amazon je nyní založeno na zprostředkování přístupu k produktům jiných maloobchodníků prostřednictvím svého „tržiště“. Pro výrobce a prodejce je to výborná příležitost.
Jdou z nich je český výrobce spodního prádla Styx, který prodává své zboží jak ve svém internetovém obchodě, tak skrze platformu Trenyrkarna.cz, která prodává více značek spodního prádla. Kromě toho využívají i marketplace předního českého e-shopu Mall.cz.
„To nám dává možnost oslovit ještě větší množství potenciálních zákazníků a zároveň si zachovat samostatnost v rozhodování. Prodej včetně marketingu, dopravy, fakturace, případné reklamace a vrácení zboží zastřešuje provozovatel tržiště, my si určujeme cenu a expedujeme zboží z vlastního skladu,“ vysvětluje Lukáš Adámek z firmy Styx.
Sdílení automobilů začínají využívat i rodiny
Automobily jsou pomyslným etalonem sdílené ekonomiky a jako finančně nákladný předmět denní potřeby je lidé využívají hodně a rádi. Ušetří totiž výrazně na pořízení i provozu a carsharing navíc nabízí mnoho dalších výhod. Proto není divu, že ho začíná využívat Češi častěji.
„Stále více lidí si také dokáže spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10 tisíc kilometrů, vlastní vůz se jim nevyplatí. To platí pro mladší uživatele, ale i pro rodiny, které takto řeší potřebu druhé vozu,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
Výhodnější půjčování peněz a financování
Čím dál populárnější se stává půjčit si peníze skrze specializované peer-to-peer platformy (P2P), které přímo propojují zájemce o půjčku s těmi, kdo chtějí peníze půjčit. Podle Karla Kotouna z poradenské firmy Acenture konkurují bankám. „Oběma stranám šetří náklady. Uživatelé získají půjčku levněji a investoři si naopak přijdou na lepší úrok, než kdyby své peníze nechali ležet v bance,“ říká Karel Kotoun z Accenture ČR.
Projekty typu Startovač nebo Hithit pomáhají například muzikantům vybrat peníze na vydání alba, síti posiloven či restaurací pomohly v době covidu s přežitím díky příspěvkům od fanoušků, ale pomáhají také získat prostředky na sportovní a volnočasové aktivity v dané lokalitě.
Například v Roztokách u Prahy skupina místních vybrala peníze na vybudování bike parku, kde si děti, mládež i dospělí budou moci zlepšovat své dovednosti jízdy na kolech. Hodně práce dělají svépomocí, ale na vybudování celého bike parku potřebovali i finanční podporu, kterou se jim podařilo postupně nasbírat právě na Hithitu.
Firmy pronajímají kanceláře i sklady
Mnoho firem po celém světě má po skončení pandemie volné kapacity v kancelářích. A pronájem je vhodným způsobem, jak volnou kapacitu efektivně využít. Fenomén sdílených kanceláří je i v České republice již dobře známý a firmy, které mají uvolněné kancelářské prostory a nevyužijí je celé samy, část z nich flexibilně pronajímají prostřednictvím online sdílené platformy. Podobně výhodným způsobem získávají dodatečné prostředky i firmy, které mají volné kapacity ve skladech.
Jak bude vypadat budoucnost sdílené ekonomiky?
Sdílená ekonomika, která začala jako online sdílení věcí mezi sousedy, se rozrůstá do stále více oblastí lidské činnosti. V budoucnu nás čeká možná posun ještě dále, než si dnes umíme představit. Firmy by již nekupovaly ke své činnosti výrobní zařízení, stroje nebo licence, ale využívaly by inovativní obchodní modely, odvíjející se od výkonu nebo využití zařízení, které by vlastnil někdo jiný a firmám na zakázku pronajímal.
Například v Německu není výjimečné, že firmy již neplatí za stroj, ale za úkoly, které stroj provádí. Poskytovatelé strojů zajišťují kompletní servis stroje, takže cena se odvíjí od efektu, kterého stroj dosahuje. To vyžaduje zcela nové myšlení managementu v duchu podnikatelské informatiky a změnu tradičních obchodních modelů, na které je lidstvo zvyklé.
Autor: Alena Burešová