Šedá zóna české ekonomiky v přeprodeji vstupenek. Jak se vyhnout podvodům?

Foto zdroj: FocusOn
Technologie 18. 09. 2024

Šedá zóna české ekonomiky v přeprodeji vstupenek. Jak se vyhnout podvodům?


Koncerty světových hvězd, vyprodané sportovní utkání či populární festivaly lákají tisíce fanoušků. Ne vždy se však podaří získat lístky přímo od pořadatele. Právě v takových chvílích přichází na řadu sekundární trh se vstupenkami. „Pozor na Bazoš, lepší jsou facebookové skupiny,“ říká v pořadu Avokádo Jiří Zdvomka, zakladatel platformy Swapper, která se specializuje na bezpečný přeprodej vstupenek.

Sekundární trh se vstupenkami vzniká ze dvou hlavních důvodů. Buď lidé nemohou na akci jít a chtějí prodat své lístky, nebo jde o překupníky, kteří chtějí vydělat na rozdílu mezi primární a tržní cenou. Objem tohoto trhu je překvapivě velký a může dosahovat astronomických částek.

„Na populární akce se může přeprodávat 2-5 % vstupenek, u některých i více. Když si vezmeme, že na Travise Scotta přišlo 60 000 lidí a průměrná cena vstupenky na sekundárním trhu se pohybovala kolem 5000 Kč, vychází to na 16 milionů korun,“ vysvětluje na příkladu Zdvomka.

Kdo dřív přijde, slyší koncert

Tyto vysoké částky lákají nejen legitimní prodejce, ale i podvodníky. Nejčastějším způsobem podvodu je prodej jedné vstupenky více lidem. Zdvomka popisuje typický scénář. „Funguje to tak, že člověk prodá jednu vstupenku vícekrát. Většinou je v PDF, a tak není unikátní. Díky tomu si můžete udělat kopii. Kdo dřív přijde, ten se dostane na koncert a ostatní mají smůlu.“

Jsou ale i jiné metody. „Existují i sofistikovanější podvody, kdy lidé padělají vstupenky tím, že generují vlastní QR kódy,“ dodává Zdvomka.

Kde hledat bezpečí?

Při nákupu vstupenek na sekundárním trhu je třeba být mimořádně obezřetný. Zdvomka důrazně varuje před nákupy na některých populárních platformách. „Na Bazoši jsou uživatelé minimálně ověření, může si tam založit účet kdokoliv pod falešným e-mailem a číslem. Pohybuje se tam extrémně hodně podvodníků.“

O něco lepší variantou jsou facebookové skupiny, kde lze alespoň částečně ověřit prodávajícího. „Na Facebooku je to o trošku lepší, protože tam aspoň vidím profil uživatele a můžu se podívat, kolik nabízí vstupenek. Pokud nabízí vstupenky pod každým příspěvkem, je to podezřelé,“ radí Zdvomka. Doporučuje také sledovat, kolik má prodávající přátel a jak dlouho je jeho profil aktivní.

Malý startup pomáhá lidem užívat si koncerty

Nejbezpečnější volbou jsou podle Zdvomky specializované platformy, jako je jeho startup Swapper, který funguje už 4 roky, a kde se sám také stará o své uživatele, kterých už má několik tisíc.

„Teď jsem zavedl použití bankovní identity a ověřuji tam prodejce právě přes ni. Je to něco jako digitální občanka. Díky tomu je pravděpodobnost podvodu opravdu malá,“ vysvětluje Zdvomka. V případě podvodu je navíc mnohem snazší pachatele vypátrat a předat případ policii.

Dynamický pricing je velmi častý u oblíbených interpretů

Jedním z diskutovaných témat v oblasti prodeje vstupenek je tzv. dynamický pricing. Jde o systém, kdy se cena vstupenky mění podle aktuální poptávky. Tento přístup zavedl například Ticketmaster, největší světová společnost prodávající vstupenky na akce. 

„Z technického hlediska mi to přijde velmi zajímavé. Myslím si, že je dobré to testovat a hledat nějaký balanc, protože se tím zmenší sekundární trh, což by mohlo vést k méně podvodům,“ říká Zdvomka.

Na druhou stranu ale upozorňuje na rizika. Dynamický pricing může vést k tomu, že ceny vstupenek na populární akce vyletí do závratných výšin, což může mnohé fanoušky odradit. 

Oficiální sekundární trh

Zdvomka vidí budoucnost v lepší spolupráci s ticketingovými společnostmi. „Se Swapperem se snažím navazovat spolupráci právě s ticketingovkami. Když si třeba nemohou dovolit vyvinout vlastní systém, tak jim v tom chci pomoct tím, že se naše platformy propojí a já jim budu zajišťovat předprodej vstupenek,“ popisuje svou vizi.

Tento přístup by mohl vést k vytvoření oficiálních sekundárních trhů, kde by fanoušci mohli bezpečně přeprodávat své vstupenky. „Řešením je povolit přeprodej vstupenek v rámci systému ticketingovky. To znamená, že když člověk nemůže jít, tak lístek jednoduše vrátí nebo má možnost ho někomu poslat, anebo ho přímo vrátit zpátky do prodeje,“ vysvětluje Zdvomka.

Rady pro bezpečný nákup 

Na závěr Zdvomka shrnuje několik klíčových rad pro ty, kteří se rozhodnou pro nákup vstupenky na sekundárním trhu:

  • Ověřte si prodejce – podívejte se na jeho profil, historii prodeje a recenze.
  • Buďte opatrní při platbách – preferujte osobní předání nebo využijte bezpečné platební metody.
  • Zkontrolujte vstupenku – ověřte si její pravost u pořadatele nebo ticketingové společnosti.
  • Využívejte ověřené platformy – dávejte přednost specializovaným službám s garancí bezpečnosti.
  • V případě pochybností odstupte od nákupu – lepší je přijít o vstupenku než o peníze.

„Když už, tak si nechat od člověka třeba poslat sken občanky, i když to je problematické, co se týče osobních údajů,“ radí Zdvomka, ale zároveň varuje: „Navíc se stává, že podvodníci si občanky falšují nebo si je půjčí od známého.“

Sekundární trh se vstupenkami je dynamicky se rozvíjející oblast, která balancuje na hraně mezi legitimním byznysem a šedou zónou ekonomiky. S rostoucí popularitou velkých kulturních a sportovních událostí lze očekávat, že jeho význam bude v budoucnu ještě růst. Je proto důležité, aby se jak prodejci, tak kupující naučili v tomto prostředí bezpečně pohybovat a využívat jeho výhody, aniž by se vystavovali zbytečnému riziku.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. 

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory