Šéf benzínek: Bez ruské ropy se neobejdeme, řidiči nejsou připraveni platit za palivo více

Foto zdroj: FocusOn
Byznys 05. 08. 2024

Šéf benzínek: Bez ruské ropy se neobejdeme, řidiči nejsou připraveni platit za palivo více

Generální ředitel MOL Česká republika Ľuboš Dinka v rozhovoru pro pořad Big Deal prozradil, jak se společnost připravuje na budoucnost bez ruské ropy a jaké výzvy přináší Green Deal. Přestože transformace energetického sektoru je nevyhnutelná, Dinka varuje před unáhlenými kroky a zdůrazňuje potřebu technologické neutrality.

Energetický sektor prochází těžkými časy. Válka na Ukrajině, sankce proti Rusku a ambiciózní klimatické cíle Evropské unie nutí ropné společnosti k přehodnocení svých strategií. Jak se s těmito výzvami vyrovnává středoevropský gigant čerpacích stanic MOL? 

Skupina MOL je stále závislá na ruském plynu i ropě, i když se snaží hledat různé alternativy. „Bez jejich plynu a ropy se podle mého názoru neobejdeme, protože to jsou přírodní zdroje, které jsou omezené. Tím pádem nemáme bezedné možnosti, odkud bychom je mohli těžit,“ vysvětluje ředitel. S jinými zdroji by se potenciálně mohla zvednout i koncová cena. „Nejsem si jistý, že jsou zákazníci připravení zaplatit více,“ komentuje situaci na trhu.

Legislativa a omezení trápí podnikatele

Revoluční změny přicházejí ve vlnách. „Jsme ve velké transformaci,“ říká Dinka hned na úvod. „Důvody jsou různé: třeba sankce Evropské unie na produkty z ruské ropy, stejně tak Green Deal v rámci Evropské unie, který nás tlačí do toho, abychom změnili náš obchodní i výrobní model.“

Podle Dinky se priority společnosti výrazně změnily. „Když jsme se v minulosti bavili o nějakých investicích nebo vývoji, vždycky jsme se dívali na to, co chce zákazník, co chce trh. Dnes je to možná až na druhém nebo čtvrtém místě. Dnes se díváme na to, co chce legislativa, jaká jsou omezení a jaké sankce nás čekají,“ vysvětluje.

Ruský ropovod je možné nahradit

Přestože je MOL stále závislý na ruské ropě, společnost aktivně pracuje na diverzifikaci zdrojů. „Máme v provozu ropovod Adria, který nám umožňuje dovážet ropu z jaderské oblasti,“ v návaznosti na složitou dobu probíhají na Slovensku i v Maďarsku transformace rafinérií tak, aby podniky dokázaly zpracovat i jiné ropy.

Budoucnost energetiky však není jen o ropě. MOL se připravuje i na alternativní zdroje energie. „Můžeme se bavit o tom, že to mohou být syntetická paliva, která jsou velmi pohodlná pro řidiče, protože je to palivo, které natankujete, nemusíte měnit celý motor a celou technologii auta,“ říká Dinka. „Hodně se mluví i o vodíku. Také tu máme elektromobilitu jako takovou, a to může být další zdroj,“ dodává s tím, že nemá rád radikalismus a elektromobilita podle něho nebude jediná cesta.

Místo toho prosazuje princip technologické neutrality. „Nemluvme o tom, že to bude elektromobilita, vodík nebo syntetická paliva, ale mluvme o tom, že pokud budeme měřit emise z výfuku, tak z něho žádné nepůjdou.“

Změní se tak cena pohonných hmot? „Nemůžeme říct, že ceny budou každý rok o korunu dražší,“ dodává. Pokud by na řadu přišly alternativní zdroje, nákup by se mohl prodražit.

Změnit rafinérii nebo čekat na správný směr?

Podle Dinky by si podnikatelé měli držet otevřená vrátka a nedělat radikální kroky. „Dneska jsme schopni zpracovat i jiné typy ropy. Rafinérii je ale potřebné předělat tak, aby byla schopná zpracovat ruskou ropu a i její možné alternativy,“ dodává. 

I u velkých investic do převratných technologií je Dinka opatrný. „Každý dneska přemýšlí, kam dát finance a hlavně kolik. Dnes celý náš sektor čeká, jaký směr bude nejvýhodnější.“

MOL se také snaží rozšířit svůj obchodní model. „Nebudeme tu jen proto, abychom naplňovali auta energií, ale budeme aktivní. Začínáme být velmi aktivní v odpadovém hospodářství, v recyklaci a v cirkulární ekonomice,“ vysvětluje Dinka. Jako příklad uvádí novou divizi odpadového hospodářství v Maďarsku a investice do petrochemie a recyklace plastů.

Posun z bodu do bodu nebude problém

Co se týče budoucnosti čerpacích stanic, Dinka je přesvědčen, že klasická paliva tu s námi ještě chvíli zůstanou. „Dnes jsou vedle klasických pump elektronabíječky. Nové technologie, do kterých investujeme, jsou právě i fotovoltaické elektrárny,“ dodává.

Přesto upozorňuje na výzvy spojené s distribucí elektřiny. „To je generální problém celého elektroprůmyslu, jak elektřinu z bodu, kde se vyrobí, dostat do bodu, kde ji budete potřebovat a kde ji budete spotřebovávat. A už vůbec nemluvím o skladování energie,“ varuje.

Na závěr Dinka zdůrazňuje, že MOL je připraven na různé scénáře budoucnosti. „Náš obchodní model je takový, že chceme dodat energii lidem a umožnit jim se dopravovat z bodu A do bodu B. To je ultimátní cíl a ten chce i spotřebitel,“ uzavírá. „Ať už to bude pomocí klasických paliv, elektřiny nebo něčeho úplně jiného, co je dnes ještě někde v šuplíku, MOL bude připraven tuto energii dodávat,“ uzavírá.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory