Automobilky by klidně mohly pokračovat ve výrobě dvanáctiválců s impozantním výkonem, ale nesplnily by pak emisní limity a byly by vystaveny miliardovým pokutám. Šéf vývoje pohonů a podvozků Škoda Auto Martin Hrdlička v obsáhlém rozhovoru s energetickým expertem Pavlem Janečkem odkrývá zákulisí vývoje spalovacích motorů, přechodu na elektromobilitu i nedávných jednání o emisní normě Euro 7.
„Letos 18. listopadu oslavíme 125 let od představení prvního motoru vlastní konstrukce Laurinem a Klementem,“ připomíná Martin Hrdlička dlouhou tradici výroby motorů v Mladé Boleslavi. „Patříme mezi nejstarší automobilky. Přes různá období včetně válek a politických změn jsme nepřetržitě vyvíjeli a vyráběli motory. Nyní již 33 let spolupracujeme s koncernem Volkswagen.“
Současná pozice Škody Auto v rámci koncernu je mimořádně silná. „Ve spolupráci s Volkswagenem postupně přebíráme kompetence a zodpovědnost za řadové motory řady EA 211. Stáváme se centrem vývoje spalovacích motorů pro celou skupinu Volkswagen celosvětově,“ vysvětluje Hrdlička.
Škoda Auto má dnes na starosti ale mnohem víc než jen motory. „Vedle spalovacích motorů vyvíjíme již několik let elektrické pohony a hybridy. Převzali jsme zodpovědnost za mechanické i automatické převodovky pro celý koncern. K tomu připočtěme hnací hřídele, kardanové hřídele a rozvodovky,“ vypočítává Hrdlička.
„V oblasti podvozků jsme převzali zodpovědnost za platformu, která je základem nejen pro Fabii, ale i pro Volkswagen Polo, Seat Ibiza a další automobily včetně modelů Kushaq a Slavia pro indický trh,“ doplňuje. Získání takto významné pozice vyžadovalo léta práce. „Motorářská odbornost představuje vrchol strojírenského umění. Museli jsme si důvěru koncernu postupně vybudovat,“ říká Hrdlička.
První významný úspěch přišel s atmosférickými motory MPI. „Tyto motory nám otevřely cestu na klíčové trhy – do Číny, Ruské federace, Jihoafrické republiky, Brazílie a Mexika. Díky tomu jsme mohli vybudovat komplexní vývojové centrum.“
Co obnáší vývoj motorů
„Moderní vývoj motorů zahrnuje mnohem více než jen konstrukci. Potřebujeme špičkově vybavené zkušebny, prototypovou dílnu, oddělení zkoušek,“ vysvětluje šéfkonstruktér. „Musíme zvládat vývoj softwaru, kalibraci řídicích jednotek a implementaci nových funkcí. Je to komplexní proces vyžadující precizní projektové řízení.“
Ekonomická stránka je stejně důležitá: „U každého produktu musíme kalkulovat návratnost pro všechny trhy, zohlednit cla i různá regulatorní opatření. V některých zemích jsou zvýhodněny motory do objemu 1,2 litru, jinde do 1,5 litru. Proto nemůžeme používat identický motor celosvětově.“
Normy, které nešly splnit
Česká republika sehrála klíčovou roli při vyjednávání o podobě emisní normy Euro 7. „Původní návrh normy byl technicky nerealizovatelný,“ konstatuje Hrdlička. „Proto jsme spojili síly napříč automobilovým průmyslem – výrobci osobních vozů, nákladních automobilů, autobusů, zkušební instituce i akademická sféra.“
Pro ilustraci nesplnitelnosti původních požadavků uvádí Hrdlička příklad z oblasti městských autobusů: „Při průměrné rychlosti 17 kilometrů za hodinu by bylo fyzicky nemožné najet požadovaných 400 000 kilometrů pro ověření emisních parametrů v čase, který nám norma dávala k dispozici.“
Hrdlička důkladně vysvětluje rozdíl mezi normou Euro 7 a limity CO2: „Euro 7 se zabývá škodlivými emisemi, nikoli oxidem uhličitým. CO2 jako skleníkový plyn je samostatným tématem s vlastním systémem regulace,“ vysvětluje.
Současný systém pokut je nekompromisní: „Za každý překročený gram musíme zaplatit 95 eur vynásobeno počtem prodaných vozů v EU. Při prodeji milionu vozů a překročení limitu o jediný gram znamená pokuta 95 milionů eur, což je zhruba 2 miliardy korun“ popisuje Hrdlička tvrdou realitu.
Automobilka by technicky mohla vyrábět výkonné motory včetně dvanáctiválců, ale systém pokut to ekonomicky znemožňuje. „U CO2 neexistuje přímé legislativní omezení. Můžeme teoreticky produkovat CO2 v jakémkoli množství, ale sankce by byly likvidační,“ vysvětluje Hrdlička.
Elektromobily umožní splnit limity
Řešením jsou podle Hrdličky elektromobily a hybridy: „Nejde pouze o benefity pro zákazníka v podobě nízké spotřeby hybridního vozu. Jde především o to, jak se dopočítáme k požadovaným hodnotám z globálního pohledu v Evropské unii,“ říká.
Systém výpočtu je přitom jasně definovaný: „Když má konvenční vůz emise například 180 gramů CO2 na kilometr a prodáme k němu jeden elektromobil s nulovými emisemi, průměr je 90 gramů, čímž se dostáváme pod limit 95 gramů,“ vysvětluje princip Hrdlička. Ukončení výroby spalovacích automobilů je tak dán tím, že se zkrátka vzhledem k pokutám přestanou vyplatit vyrábět.
„Automobilový průmysl představuje 10 procent HDP a 20 procent průmyslové výroby České republiky,“ upozorňuje Pavel Janeček. Hrdlička doplňuje evropský kontext: „Ve srovnání se Slovenskem, kde automobilový průmysl tvoří 12,5 procenta HDP, nebo Německem s 4,5 procenty, je význam tohoto odvětví pro českou ekonomiku mimořádný. Každá změna v automotive má u nás dvojnásobný dopad oproti Německu.“
Rodová tradice ve Škodovce
Martin Hrdlička je pokračovatelem významné průmyslnické rodiny. Jeho dědeček vedl Škodovku v nelehkých dobách protektorátu, jeho otec pak sehrál klíčovou roli při vývoji přelomového modelu Favorit.
„Model Favorit, vyvinutý pod vedením mého otce, pozvedl celý československý automobilový průmysl,“ vzpomíná Hrdlička. „Modernizace se musela dotknout všech dodavatelů – od Barumu přes Brisk Tábor až po slovenský BAZ. Tento technologický skok později významně přispěl k úspěšnému začlenění Škody do koncernu Volkswagen.“
Celý obsáhlý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. Dozvíte se:
- Transformace Škody Auto – příběh o tom, jak se z lokálního výrobce stalo globální vývojové centrum pro celý koncern Volkswagen, které dnes vyvíjí motory a podvozky pro značky po celém světě.
- Pravda o Euro 7 – detailní vysvětlení, proč byl původní návrh emisní normy nerealizovatelný a jak se díky českému vyjednávání podařilo dosáhnout rozumného kompromisu.
- CO2 jako klíčový faktor – vysvětlení systému pokut za překročení emisních limitů CO2 a jejich zásadní vliv na budoucnost automobilového průmyslu, včetně praktických příkladů výpočtů.
- Rodinný příběh úspěchu – unikátní vhled do historie Škody Auto skrze příběh tří generací rodiny Hrdličků, od dramatických událostí protektorátu přes vývoj Favoritu až po současnou pozici ve světové automobilové špičce.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.