Více než 47 tisíc nových kolaborativních robotů bude do roku 2026 pracovat ve skladech a pomáhat lidem s překládáním zboží, vyplývá z průzkumu společnosti ABI Research.
Pandemie covidu-19 zrychlila tempo digitální transformace a postavila technologie do samého středu toho, jak lidé žijí a pracují – a toto tempo nevykazuje žádné známky zpomalení. A jaké jsou aktuální trendy?
„Vzestup neustále připojených přenosných zařízení 5G, rozvoj umělé inteligence, šíření chytrých výrobních platforem, formování metaverza a rostoucí koncentrace na kybernetickou bezpečnost jsou jen některé z mnoha změn na obzoru, které svědčí o propojenějším, zranitelnějším a v konečném důsledku technologicky náročnějším světě,“ vysvětluje Stuart Carlaw, ředitel výzkumu ve společnosti ABI Research.
Očekává se, že dodávky kolaborativních robotů do skladů na celém světě překročí do roku 2026 počet 47 tisíc, přičemž tempo růstu bude činit více než 37 procent.
To představuje dramatický nárůst oproti necelým 10 tisícům kusů dodaným do skladů po celém světě v loňském roce a něco málo přes 2 tisícům kolaborativních robotů dodaných v roce 2020.
Poslední míle je výzvou
„Kolaborativní roboty mohou provádět více úkolů s maximální přesností, zatímco typické skladové roboty vykonávají vždy pouze jeden úkol. Díky strojovému učení jsou také schopny s každou další iterací dosahovat lepších výsledků a jsou mobilnější a lehčí než běžné roboty. Vzhledem k tomu, že kolaborativní roboty nabízejí různé možnosti, jak zlepšit skladové operace a pracovat lépe než srovnatelná řešení, není překvapením, že jejich popularita prudce roste a v příštích letech bude pokračovat,“ říká Adhish Luitel, průmyslový analytik společnosti ABI Research.
Počet dodávek autonomních mobilních robotů pro doručování na poslední míli (1,6 kilometru) vzroste ze 7 tisíc v roce 2021 na 309 tisíc v roce 2030.
„Mezi výzvy spojené s doručováním na poslední míli patří zkracování dodacích lhůt a obavy o ziskovost, neboť přibližně 50 procent všech nákladů na přepravu připadá na poslední míli. Existují problémy s rozšiřováním na základě dostupných zaměstnanců a vozového parku. Je velmi důležité, aby podniky plně optimalizovaly poslední úsek přepravy, a tím nejen podstatně snížily náklady na doručení, ale také nabídly konzistentní služby koncovým zákazníkům. Vládní výjimky na federální a státní úrovni umožnily kilometry reálného provozu minimálně na několik příštích let,“ uzavírá Susan Beardsleeová, hlavní analytička společnosti ABI Research
Autor: Jiří Böhm