Sociální sítě vydělávají miliardy, Česko paběrkuje

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Life 12. 10. 2022

Sociální sítě vydělávají miliardy, Česko paběrkuje

Vzhledem k tomu, že aktivity na sociálních sítích jsou vedle sportovních výsledků jedním ze základních předpokladů úspěchu na poli merchandisingu, představuje internet v případě klubů s globální popularitou stálý a nemalý zdroj příjmů. Například Real Madrid prodal loni podle webu Statista 3 050 000 dresů, nelze se tedy divit, že magazín Forbes v květnu uvedl, že komerční příjmy Realu narostly na 1,9 miliardy dolarů. Server www.ispo.com představil před nedávnem nejsledovanější kluby na sociálních sítích. Čísla v závorkách se rovnají milionům sledujících a přátel, nejsledovanější šestka se skládá z následujících klubů.

1. Real Madrid (Instagram 109, Facebook 111, TikTok 9,7)

Nejúspěšnější klub historie má i největší počet fanoušků na sociálních sítích. Real ovšem nesmí usnout na vavřínech, neboť odvěký rival z Barcelony se nebezpečně dotahuje, na TikToku je na tom dokonce podstatně lépe. Ve srovnání s ostatními kluby si bílý balet vede velmi zdatně v bohatých zemích Blízkého východu, jako jsou Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie nebo Katar.

Aktuálně největší hvězdou Realu je bezpochyby Karim Benzema, toho času aspirující na Zlatý míč pro nejlepšího fotbalistu světa. Na sociálních sítích měl v září následující skóre: Facebook 40, Instagram 56,8, Twitter 17. V první desítce na sociálních sítích nejsledovanějších fotbalistů planety jsou podle www.goal.com další čtyři bývalí hráči královského velkoklubu – Cristiano Ronaldo (782), James Rodriguez (109), Marcelo (111) a Sergio Ramos (120).

2. FC Barcelona (Instagram 104, Facebook 103, TikTok 12,7)

Katalánský gigant sice ještě nedávno balancoval na hraně ekonomického krachu, situaci však zatím ustál a pod trenérem Xavim, který se jako hráč podílel na třech triumfech v Lize mistrů, míří vzhůru i po sportovní stránce, o čemž se ostatně přesvědčila při své obnovené účasti v LM i Viktoria Plzeň. Jak ukazují čísla, Katalánci se dokázali, alespoň na sociálních sítích, vypořádat i s odchodem hvězdného Lionela Messiho, což se zdálo být ještě před třemi lety nemyslitelné. Navíc, vzhledem k uzavření dlouhodobého a dobře placeného partnerství se streamovací hudební platformou Spotify, o kterém FocusOn informoval, lze s pravděpodobností hraničící s jistotou předpokládat, že čísla porostou.

Aktuálně největší hvězdou Barcelony je polský střelec Robert Lewandowski s čísly: Facebook 24, Instagram 31, TikTok 6,5.

3. Manchester United (Instagram 54,5, Facebook 74, TikTok 12,2)

Nejpopulárnější klub Premier League i přes rozpačité výsledky zůstává nadále anglickou jedničkou, ve srovnání se španělskou konkurencí ovšem nestíhá. Za jeho online úspěchy stojí podle analytiků tvrdé jádro fanoušků, které zatím rudé ďábly nezatratilo. Fans týmu z Old Trafford může alespoň těšit, že co se sociálních sítí týče, nenáviděný městský rival je přes zisk čtyř titulů z posledních pěti sezón devátý. Ačkoli ve srovnání s Realem Madrid a FC Barcelona se MU začal angažovat na TikToku později, jeho asijská obec příznivců roste.

Fanoušky na sociálních sítích neztrácí ani na lavici náhradníků čím dál tím častěji vysedávající, leč přesto suverénně nejpopulárnější hráč MU a světa Cristiano Ronaldo se 728,2 miliony sledujících (Facebook 152, Instagram 474, Twitter 102,6). Hvězdný Portugalec, který dostal v Česku od brankáře Vaclíka do nosu, má na sociálních sítích více sledujících než tři nejsledovanější kluby dohromady. Jak vidno, fanoušci a fanynky klubovou přelétavost neřeší.

4. Paris Saint-Germain (Instagram 34, Facebok 55,7, TikTok 23,7)

Klub z Paříže ve vlastnictví katarských šejků sice v Evropě nikdy nic nevyhrál, přesto je králem TikToku. Tým ze země úřadujících mistrů světa, v jehož vlastnictví jsou tři megahvězdy Messi–Neymar–Mbappé, ale pomýšlí nepochybně výše.

Nejlépe ze zmiňovaného tria si na sociálních sítích vede Messi se 462 miliony fanoušků, Instagram vítězí nad Facebookem jednoznačně v poměru 356 : 106. Neymar má 322 milionů sledujících v poměru: Instagram 177, Facebook 88, Twitter 57,5. V roce 2020 opustil TikTok a ztratil 8 milionů fanoušků.

5. Juventus Turín (Instagram 52,1, Facebook 44, TikTok 6,9)

Platí prakticky totéž co v případě Manchesteru United. Přestože ještě před několika lety zcela dominantní italský klub se musel v posledních dvou sezónách smířit s nadvládou milánské konkurence, na sociálních sítích nemá v Itálii sobě rovného. A to klub, ve kterém je v roli viceprezidenta Pavel Nedvěd, ztratil nemálo fanoušků po odchodu Cristiana Ronalda.

Z řad hráčů Juventusu má na sociálních sítích nejvíce příznivců Paul Pogba, francouzského mistra světa, který se vrátil po šesti letech strávených v Manchesteru United, sleduje 90,7 milionu lidí – Instagram 55,4, Facebook 25, Twitter 10,3.

6. FC Chelsea (Instagram 31,7, Facebook 49, TikTok 5,6)

Přestože Chelsea prošla vzhledem k protiruským sankcím, vedoucím k odchodu Romana Abramoviče, turbulentním obdobím, udržela na sociálních sítích post anglické dvojky, když za sebou nechala Liverpool, Manchester City a Arsenal. A taky například Bayern Mnichov. Americký majitel Todd Boehly má ovšem určitě vyšší ambice.

Chelsea nemá přes nejvyšší sportovní cíle ve svých řadách na rozdíl od konkurence globální superhvězdu. Čísla nové posily, britského reprezentanta Reheema Sterlinga, jsou proto ve srovnání s konkurencí úsměvná – Instagram 9,8, Facebook 6,4, Twitter 3,4.

Hezky česky

Nejlepší domácí kluby nemají z řady objektivních důvodů šanci konkurovat těm nejúspěšnějším, je ovšem otázkou, zdali nelze udělat přece jen více? Čísla v závorkách v tomto případě uvádějí tisíce sledujících.

Sparta Praha (Instagram 180, Facebook 267,5, TikTok 59,3)

Nabízí se srovnání s Manchesterem United, přestože Sparta čeká na titul od sezóny 2013/2014, a ani letos se nejspíše nedočká, do toho chybí po krachu v předkole Konferenční ligy v Evropě, na sociálních sítích v Česku kraluje.

Vcelku logicky nejsledovanější personou Sparty na sociálních sítích je sportovní ředitel Tomáš Rosický s čísly 390 (Instagram) a 293 (Facebook).

SK Slavia Praha (Instagram 156,5, Facebook 170, TikTok 41,5)

Z čísel lze vyčíst, že přes početnou zahraniční kolonii hájící barvy z Edenu sledují web v posledních letech nejúspěšnějšího domácího klubu, kterému se dařilo na české poměry i v Evropě, maximálně rodinní příslušníci legionářů z Ukrajiny, Nigérie, Brazílie či Pobřeží slonoviny. Podle čísel nemá fanoušky ani v Číně, tedy v zemi majitelů.

Nejlepším fotbalistou Slavie je nejspíše Tomáš Holeš, který má na Facebooku 7 800 přátel, jeho Instagram sleduje 500 lidí.

Viktoria Plzeň (Instagram 71, Facebook 118)

Přestože Plzeň vybojovala v posledních dvanácti letech šest mistrovských titulů a hrála čtyřikrát Ligu mistrů, zůstává přes nezpochybnitelné sportovní úspěchy provinčním klubem.

Na jedné straně lze akceptovat argumenty, že české kluby nemohou konkurovat v oblasti sociálních sítí velkoklubům, kromě toho ani zdaleka nemáme tolik obyvatel jako Španělsko, Anglie, Francie nebo Itálie. Na druhé straně sousední Rakousko má 8,9 milionu obyvatel a Red Bull Salzburg se nemůže pyšnit takovou tradicí jako pražská S. Přesto má na sociálních sítích více příznivců než oba naše nejpopulárnější kluby dohromady – Instagram 290, Facebook 476, TikTok 294.

Autor: Petr Bošnakov

Další články