Důvěra v českou ekonomiku klesá, a to jak u podnikatelů, tak i spotřebitelů. Podle ekonomů nejde o žádné překvapení – nedaří se průmyslu, především automobilovému, a značné problémy hlásí i nejdůležitější obchodní partner Česka – Německo.
Důvěra v českou ekonomiku se letos v září propadla nejníže za celé období od března 2021, kdy se Česko potýkalo s pandemií covidu a souvisejícími restrikcemi, přičemž hrozily těžké lockdowny průmyslu.
„Pokles průmyslové výroby, zpomalování tempa poklesu inflace, nulové vyhlídky na pokles úrokových sazeb – to vše se promítlo do zářijového poklesu indexu důvěry v českou ekonomiku. Tento indikátor ekonomického sentimentu, který sestavuje Český statistický úřad, se meziměsíčně snížil o 4,2 bodu na hodnotu 89,2. Důvěru ztráceli shodně jak podnikatelé (pokles o 4,5 bodu na hodnotu 89,4), tak spotřebitelé (pokles o 2,7 bodu na hodnotu 88,3),“ uvedl partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička.
Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank je problémeme zejména pokles důvěry v průmysl. Průmyslníkům kazí náladu hospodářské klopýtání Německa, klíčového odběratele, z něhož se ovšem opět stává z ekonomického hlediska „nemocný muž Evropy“.
„Sektorově je problémem zejména vývoj v tuzemském autoprůmyslu, kde se podnikatelé obávají poklesu výroby a odbytu, například kvůli výpadkům v dodavatelských řetězcích. Například kolínská automobilka Toyota koncem srpna musela letos už podruhé zastavit výrobu, a to z důvodu požáru závodu klíčového subdodavatele. Škoda Auto zase v září na týden odstavila výrobu kvůli výpadku slovinského dodavatele, jehož závod postihla povodeň,“ vysvětluje Kovanda.
„Propad hlásí většina odvětví; v červenci se česká průmyslová výroba snížila nejvíce od loňského dubna, když meziročně klesla o 2,8 %. Vyhlídky nejsou nijak růžové – klesá totiž i hodnota nových zakázek, která je pro situaci českého průmyslu v nejbližších měsících klíčová. V červenci se opět meziročně propadla, a to o 3,0 %. Klesala přitom hodnota jak nových zakázek ze zahraničí, tak zakázek domácích. Zde je právě jedna z příčin narůstajícího pesimismu firem, která se projevila i na zářijovém poklesu důvěry v českou ekonomiku. Na obzoru není bohužel žádná výraznější vzpruha, a proto i do čtvrtého kvartálu vstupuje český průmysl – a s ním i celá ekonomika – ve znamení stagnace,“ uzavírá Kymlička.
Alarmující je právě i důvěra, či spíše nedůvěra spotřebitelů. Na spotřebitele zřejmě dolehla tíseň průmyslníků. Výrazně se totiž zvyšuje počet respondentů, kteří očekávají zhoršení celkové ekonomické situaci v Česku během následujících dvanácti měsíců.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.